Nowe spojrzenie na własne dzieje. „Życie na podsłuchu” Floriana Henckela von Donnersmarcka w świetle rozważań społeczno-historycznych
Abstrakt
Życie na podsłuchu należy do popularnego we współczesnym kinie niemieckim nurtu rozrachunkowego. Spojrzenie na historię NRD z perspektywy jednostki zdominowanej przez system, przeżywającej konflikt sumienia, to jedna z cech wyróżniających film na tle innych produkcji niemieckich o podobnej tematyce. Von Donnersmarck rezygnuje z konwencji komedii i analizując tragizm zawarty w obrazowanej przez siebie sytuacji, odkrywa nieznane dotąd wielu Europejczykom fakty historyczne. Opowiada o agentach Stasi, którzy z czasem podejmowali działania mające na celu sabotaż totalitarnych struktur. Reżyser sięga także po inne, nieobecne dotąd w kinie niemieckim, wątki związane z powstaniem i upadkiem muru berlińskiego: ukazuje spór środowiska artystycznego z komunistyczną władzą, zapytuje o granice konformizmu oraz dotyka problemu samobójstwa. Fiuk, analizując strukturę narracyjną filmu, sposoby konstruowania postaci i relacji między nimi, próbuje jednocześnie zarysować szerszy, historyczno-społeczny kontekst dla ich działań.
Słowa kluczowe:
Florian Henckel von Donnersmarck, kino niemieckie, StasiBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Ewa Fiukkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Absolwentka studiów z zakresu nauczania jezyka niemieckiego oraz kulturoznawstwa na UJ. Publikuje m. in. w „Kulturze Popularnej” i „Kinie”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Ewa Fiuk

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Ewa Fiuk, Transgresja i dyskryminacja. Sztuczne kobiety w kinie fantastycznonaukowym , Kwartalnik Filmowy: Nr 110 (2020): Poza człowiekiem
- Ewa Fiuk, Przestrzenie migracji. Przypadek kina niemieckiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Ewa Fiuk, Gwinejczyk na Alexanderplatz, czyli o możliwości zanieczyszczenia dominującej narracji , Kwartalnik Filmowy: Nr 114 (2021): Zanieczyszczenie, brud, skaza
- Ewa Fiuk, Uwznioślające kino peryferii , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja
- Ewa Fiuk, Ujęcie z wnętrza rzeczy. Przypadek „Purpurowego morza” Amel Alzakout i Khaleda Abdulwaheda , Kwartalnik Filmowy: Nr 118 (2022): Jedno ujęcie
- Ewa Fiuk, Cztery historie filmowe z miastem w tle. O berlińskim obliczu transformacji w kinie niemieckim , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Ewa Fiuk, Domniemana niewinność , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Ewa Fiuk, „Szkoła berlińska”, czyli postulat filmu jako sztuki albo „tęsknota za ocaleniem opowieści” , Kwartalnik Filmowy: Nr 101-102 (2018): Kino europejskie XXI wieku
- Ewa Fiuk, Inhalt , Kwartalnik Filmowy: Nr 125 (2024): Kino jako maszyna pamiętania
- Ewa Fiuk, Wszyscy jesteśmy migrantami , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy