Nowe spojrzenie na własne dzieje. „Życie na podsłuchu” Floriana Henckela von Donnersmarcka w świetle rozważań społeczno-historycznych

Ewa Fiuk

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Życie na podsłuchu należy do popularnego we współczesnym kinie niemieckim nurtu rozrachunkowego. Spojrzenie na historię NRD z perspektywy jednostki zdominowanej przez system, przeżywającej konflikt sumienia, to jedna z cech wyróżniających film na tle innych produkcji niemieckich o podobnej tematyce. Von Donnersmarck rezygnuje z konwencji komedii i analizując tragizm zawarty w obrazowanej przez siebie sytuacji, odkrywa nieznane dotąd wielu Europejczykom fakty historyczne. Opowiada o agentach Stasi, którzy z czasem podejmowali działania mające na celu sabotaż totalitarnych struktur. Reżyser sięga także po inne, nieobecne dotąd w kinie niemieckim, wątki związane z powstaniem i upadkiem muru berlińskiego: ukazuje spór środowiska artystycznego z komunistyczną władzą, zapytuje o granice konformizmu oraz dotyka problemu samobójstwa. Fiuk, analizując strukturę narracyjną filmu, sposoby konstruowania postaci i relacji między nimi, próbuje jednocześnie zarysować szerszy, historyczno-społeczny kontekst dla ich działań.



Słowa kluczowe:

Florian Henckel von Donnersmarck, kino niemieckie, Stasi

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2007-06-30

Cited By / Share

Fiuk, E. (2007) „Nowe spojrzenie na własne dzieje. «Życie na podsłuchu» Floriana Henckela von Donnersmarcka w świetle rozważań społeczno-historycznych”, Kwartalnik Filmowy, (57-58), s. 195–208. doi: 10.36744/kf.3333.

Autorzy

Ewa Fiuk 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Absolwentka studiów z zakresu nauczania jezyka niemieckiego oraz kulturoznawstwa na UJ. Publikuje m. in. w „Kulturze Popularnej” i „Kinie”.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2007 Ewa Fiuk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.