Zawrót głowy awangardowy

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Tym razem Marcin Giżycki swój felieton poświęca filmowi Zawrót głowy Alfreda Hitchcocka, odnotowując jego rozmaite źródła inspiracji, m.in. surrealizm i twórczość Prerafaelitów. Autor zauważa również, że film Hitchcocka wywarł znaczący wpływ na różnych artystów, m.in. na szkockiego twórcę Douglasa Gordona, który zrealizował Film fabularny (1999). W tym filmie kamera obserwuje dyrygenta (Jamesa Conlona) dyrygującego orkiestrą Opery Paryskiej, która wykonuje pełną partyturę Bernarda Herrmanna do Zawrotu głowy.



Słowa kluczowe:

Alfred Hitchcock, surrealizm, awangarda

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-09-30

Cited By / Share

Giżycki, M. (2008) „Zawrót głowy awangardowy”, Kwartalnik Filmowy, (62-63), s. 322–327. doi: 10.36744/kf.3256.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Krytyk i historyk sztuki, autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Is­land School of Design w USA. Opublikował m.in. Nie tylko Disney — rzecz o kinie animowa­nym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recep­cja w Stanach Zjednoczonych (2006).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2008 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.