Zawrót głowy awangardowy
Abstrakt
Tym razem Marcin Giżycki swój felieton poświęca filmowi Zawrót głowy Alfreda Hitchcocka, odnotowując jego rozmaite źródła inspiracji, m.in. surrealizm i twórczość Prerafaelitów. Autor zauważa również, że film Hitchcocka wywarł znaczący wpływ na różnych artystów, m.in. na szkockiego twórcę Douglasa Gordona, który zrealizował Film fabularny (1999). W tym filmie kamera obserwuje dyrygenta (Jamesa Conlona) dyrygującego orkiestrą Opery Paryskiej, która wykonuje pełną partyturę Bernarda Herrmanna do Zawrotu głowy.
Słowa kluczowe:
Alfred Hitchcock, surrealizm, awangardaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Marcin Giżyckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone
Krytyk i historyk sztuki, autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opublikował m.in. Nie tylko Disney — rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych (2006).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Marcin Giżycki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Giżycki, Efekt Goldberga , Kwartalnik Filmowy: Nr 57-58 (2007): Kino polskie, kino sąsiadów
- Marcin Giżycki, Kino w sieci , Kwartalnik Filmowy: Nr 56 (2006): Homo ludens
- Marcin Giżycki, Kino, komórka, obyczaje , Kwartalnik Filmowy: Nr 59 (2007): Autor w filmie (cz. I)
- Marcin Giżycki, Konstrukcja – reprodukcja. Grafika, fotografia i film w konstruktywizmie polskim , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość
- Marcin Giżycki, Sny, które można kupić za pieniądze , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość
- Marcin Giżycki, Artysta, który godził wodę z ogniem. Nam June Paik (1932-2006) , Kwartalnik Filmowy: Nr 53 (2006): Kino brytyjskie (cz. II)