Kino odwróconego czasu

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Mało opisanym fenomenem kina jest nurt, który można by umownie nazwać "kinem odwróconego czasu". Odwracanie (detournement) dzieł sztuki, w tym także filmów, praktykowali już w pierwszych latach po II wojnie światowej letryści. Zaopatrywali oni m.in. filmy z gatunku kung-fu w nowe, rewolucyjne dialogi. Dobrym przykładem kina odwróconego czasu może być kreskówka Lorelei Pepi Happy & Gay (2009), utrzymana w stylu wczesnych dźwiękowych filmów animowanych, ale za bohaterów mająca gejów i lesbijki. W interesujący sposób odwracania konwencje starych filmów Guy Maddin, m.in. w takich filmach, jak The Saddest Music In the World czy Cowards Bend the Knee (oba z 2003), w których miesza style i gatunki, wprowadzając w nie zakazane niegdyś treści i motywy. Odwracanie czasu w kinie uprawiają też niektórzy twórcy związani z ruchem found footage. Na szczególną uwagę zasługuje zwłaszcza twórczość Martina Arnolda, który rozkłada hollywoodzkie filmy na pojedyncze klatki, by znaleźć w nich ukryte treści.


Słowa kluczowe:

Lorelei Pepi, Guy Maddin, Martin Arnold

Anger Kenneth, Hollywood Babylon, Straight Arrow Books, New York 1975, s. 67.
  Google Scholar

MacDonald Scott, Martin Arnold, w: tenże, A Critical Cinema: Interviews with Independent Filmmakers, University of California Press, Berkeley 1998.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520919389   Google Scholar

Maddin Guy, From the Atelier Tovar: Selected Writings, Coach House Books, Toronto 2003, s. 86.
  Google Scholar

Miessgang Thomas, Beyond the Words: The Multiple Narratives of the Filmmaker Martin Arnold, w: M. Arnold, Deanimated, red. G. Matt, T. Miessgang, Springer, Wien – New York 2002, s. 16.
  Google Scholar

Mikurda Kuba, Michał Oleszczyk, Kino wykolejone. Rozmowy z Guyem Maddinem, Korporacja Ha!art, Kraków 2009, s. 53, 74-75, 167.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2009-06-30

Cited By / Share

Giżycki, M. (2009) „Kino odwróconego czasu”, Kwartalnik Filmowy, (66), s. 210–214. doi: 10.36744/kf.3146.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Dr hab. Krytyk i historyk sztu­ki, autor książek z dziedziny historii filmu i zja­wisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opublikował m.in. Nie tylko Disney — rzecz o kinie animowa­nym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowychpojec sztuki dru­giej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych (2006).



Statystyki

Abstract views: 64
PDF downloads: 14


Licencja

Prawa autorskie (c) 2009 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.