Hedy Lamarr. Austriacka piękność i wynalazczyni w hollywoodzkim systemie gwiazd
Abstrakt
Autorka przypomina niezwykłą historię pochodzącej z Austrii hollywoodzkiej gwiazdy lat 30., 40. i wczesnych 50., a zarazem wynalazczyni (wraz z George’em Antheilem) tzw. metody rozpraszania widma sygnału z przeskokiem częstotliwości, która uchodzi dziś za podstawę komunikacji bezprzewodowej. Korzystając w dużej mierze z dwugłosowej biografii aktorki autorstwa Jochena Förstera i syna Hedy Lamarr Anthony’ego Lodera, Kosińska-Krippner koncentruje się głównie na funkcjonowaniu aktorki w hollywoodzkim systemie gwiazd, jej (nie)radzeniu sobie z jego wszystkimi pułapkami, z uwielbieniem i krytyką, a także na wpływie uwikłania w ten system na jej życie prywatne. Autorka przytacza przykłady na reaktywację upadłej gwiazdy jako wynalazczyni w latach 90. i wskazuje na inspirującą siłę jej biografii, która analizowana jest dziś przez badaczy w rozmaitych kontekstach.
Słowa kluczowe:
Hedy Lamarr, Hollywood, system gwiazdBibliografia
Albrecht, Jörg. Klemens Polatschek. „Deconstructing Hedy Lamarr”. „Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung”. 21.05.2006. http://www.faz.net/aktuell/wissen/physik-mehr/erfindungen-deconstructing-hedy-lamarr-1328718-p3.html (dostęp: 27 maja 2016)
Google Scholar
Barton, Ruth. “Hedy Lamarr. The most beautiful woman in film” Lexington: The University Press of Kentucky, 2010.
Google Scholar
Barton, Ruth. “Rocket Scientist! The Posthumous Celebrity of Hedy Lamarr”. In: In the Limelight and Under the Microscope. Forms and Functions of Female Celebrity. ed. S. Holmes, D. Negra. New York: Bloomsbury Academic, 2011.
DOI: https://doi.org/10.5040/9781628928082.ch-004
Google Scholar
Cieśliński, Piotr. „Piękna Hedy Lamarr. Zawdzięczamy jej komórkę i bezprzewodowy internet”. "Wysokie Obcasy Extra" 92 (2014).
Google Scholar
Finkelstein, Alex. “Screen Siren Suing Software Manufacturer”, „Orlando Business Journal” 24.04.1998.
Google Scholar
Förster, Jochen, Anthony Loder. “Hedy Darling: Hollywood-Ikone. Technik-Pionierin. Gefallener Stern. Das filmreife Leben der Hedy Lamarr, erzählt von ihrem Sohn”, Hollenstedt:Ankerherz Verlag, 2012.
Google Scholar
Giżycki, Marcin. „Hedy i George – muzyka, kino, skandale i torpedy”. „Kwartalnik Filmowy” 91 (2015).
Google Scholar
Horak, Jan-Christopher. “ High Class Whore: Hedy Lamarr’s Star Image in Hollywood”. „CineAction” 55 (2001) 31-39.
Google Scholar
Körte, Peter. Hedy Lamarr. Die Stumme Sirene. Munich: Belleville Verlag, 2000.
Google Scholar
Lamarr, Hedy. Ecstasy and Me. My Life as a Woman, Fawcett Crest Book. New York 1968.
Google Scholar
Negra, Diane. “Re-Made for Television: Hedy Lamarr’s Post-War Star Textuality”. In: Small Screens, Big Ideas”, red. J. Thumin, London – New York: I. B. Tauris, 2000. 103-135.
Google Scholar
Ottaviani, Jim. “Dignifying Science: Stories About Women Scientists”. GAnn Arbor: T. Labs, 2003.
Google Scholar
Robbins, Trina. Hedy Lamarr and a Secret Communication System, Mankato: Capstone Press, 2007.
Google Scholar
Vidor, King. “King Vidor on Film Making”. New York: McKay, 1972.
Google Scholar
Weise, Elizabeth. “Hedy Lamarr: A Sultry Screen Star Who Didn’t Just Act – She Invented”. „Classic Images” 265 (1997).
Google Scholar
Autorzy
Beata Kosińska-Krippnerkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Pracuje w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk; zajmuje się teorią i historią filmu i telewizji; redaktorka “Kwartalnika Filmowego”, w którym w latach 1993-2003 publikowała m.in. doroczną kronikę wydarzeń filmowych, obejmującą lata 1992-2002. Autorka pracy doktorskiej pt. Poetyka polskiej telenoweli dokumentalnej (2008), napisanej pod kierunkiem prof. Marka Hendrykowskiego.
Statystyki
Abstract views: 107PDF downloads: 161
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Beata Kosińska-Krippner
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Beata Kosińska-Krippner, Saturn – wstydliwe (?) początki austriackiego filmu fabularnego , Kwartalnik Filmowy: Nr 117 (2022): Kino nieznane/ukryte
- Beata Kosińska-Krippner, Problemy genologiczne z pejzażem telewizyjnym. Propozycja klasyfikacji faktualnych gatunków hybrydowych i gatunków „reality TV” , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja
- Beata Kosińska-Krippner, Geneza brytyjskiej docusoap i polskiej telenoweli dokumentalnej w kontekście produkcyjno-nadawczym , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa
- Beata Kosińska-Krippner, Między fikcją a faktami. „Docusoap” po polsku, czyli telenowela dokumentalna , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
- Beata Kosińska-Krippner, Avi Mograbi. Gonzo-dokumenty , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Beata Kosińska-Krippner, Science fiction jako element austriackiej taktyki propagandowej. „1. April 2000” w pułapce genologicznej , Kwartalnik Filmowy: Nr 126 (2024): Fantastyka, fantasy, fantazmat
- Beata Kosińska-Krippner, Znaczenie namiotu w życiu mieszkańców Górnej Austrii, czyli mockdokumentalne „Święto kurczaka” , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Beata Kosińska-Krippner, Andrzej Kondratiuk. Metafizyka , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka