Między fikcją a faktami. Docusoap po polsku, czyli telenowela dokumentalna

Beata Kosińska-Krippner

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Artykuł jest poświęcony telenoweli dokumentalnej, czyli polskiej odmianie docusoap – jednego z telewizyjnych gatunków granicznych będącego hybrydą łączącą właściwości dokumentalizmu obserwacyjnego z cechami strukturującymi operę mydlaną. We wstępie autorka przybliża stan badań nad docusoap: wskazuje (za Margarete Lünenborg) warunki, których spełnienie było konieczne, żeby ten gatunek powstał, i pokazuje okoliczności, w jakich się pojawił; powołując się na poglądy Richarda Kilborna, autorka przedstawia cechy docusoap, a odnosząc się do strategii inscenizacyjnych reality tv opisanych przez Elisabeth Klaus i Stephanie Lücke, pokazuje strategie docusoap. W głównej części artykułu Kosińska-Krippner prezentuje krótką historię telenoweli dokumentalnej, dokonuje klasyfikacji jej odmian i analizy jej składników, po czym definiuje ten gatunek i omawia jego cechy. Na koniec autorka porównuje docusoap i telenowelę dokumentalną, wskazując na ich podobieństwa i różnice, a także przedstawia refleksję na temat wartości i potencjału tego gatunku.


Słowa kluczowe:

docusoap, Margarete Lünenborg, reality tv

Bethell Andrew, A Job, Some Stars, and a Big Row, Media Watch 99, Sight and Sound, London 1999, s. 14.
  Google Scholar

Breton Sam, Cohen Reuben, Polowanie na ludzi. Za kulisami realisty TV. Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza S.A, 2004, s.42.
  Google Scholar

Dams Tim, Time to move on, „Broadcast”, 23.10.1998, s. 16.
  Google Scholar

Hachmeister Lutz, Im Supermarkt der Wirklichkeit. Zur Ökonomie des Dokumentarfernsehens, „Funkkorrespondenz” 1998, nr 45, s. 1-5.
  Google Scholar

Hendrykowska Małgorzata, Telenowela dokumentalna, w: Klucze do rzeczywistości. Szkice i rozmowy o polskim filmie dokumentalnym po roku 1989, red. M. Hendrykowska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005, s.106.
  Google Scholar

Kilborn Richard, Staging the real. Factual TV programming in the age of Big Brother, Manchester University Press, 2003, s. 90.
  Google Scholar

Klaus Elisabeth, Lücke Stephanie, Reality Tv – Definition und Merkmale einer erfolgreichen Genrefamilie am Beispiel von Reality Soap and Doku Soap, „Medien & Kommunikation” 2003, nr 51, s. 195-212.
DOI: https://doi.org/10.5771/1615-634x-2003-2-195   Google Scholar

Kobus Justyna, Big Górnik, „Wprost”, 28.10.2001, s. 110.
  Google Scholar

Lünenborg Margreth, Journalism as popular Culture. Docu-Soap: A new genre crossing the Border of Fact and Fiction. Referat wygłoszony na konferencji IAMCR w Barcelonie w 2002 r., s. 11. http://www.portalcomunicacion.com/bcn2002/n_eng/programme/prog_ind/papers/l/pdf/l006_lunen.pdf (dostęp: 10.01.2012).
  Google Scholar

O’Donnell Hugh, Good Times, Bad Times: Soap Operas and Society in Western Europe, Leicester University Press, London, 1999.
  Google Scholar

Paget Derek, Seven theses about border genres / five modest proposals about docudrama. http://www.latrobe.edu.au/screeningthepast/firstrelease/fr0902/paget/dpfr14b.htm. (dostęp: 10.01.2012).
  Google Scholar

Przylipiak Mirosław, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk – Słupsk 2004, s. 318.
  Google Scholar

Reeves Byron, Nass Clifford, Media i ludzie, PIW, Warszawa 2004, s. 106
  Google Scholar

Ruoff Jeffrey K., „A Bastard Union of Several Forms”. Style and Narrative in „An American Family”, w: Documeting the Documentary, red. K. Berry, G. Sloniowski, Wayne State University Press, Detroit 1998, s. 288-289.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-12-31

Cited By / Share

Kosińska-Krippner, B. (2011) „Między fikcją a faktami. Docusoap po polsku, czyli telenowela dokumentalna”, Kwartalnik Filmowy, (75-76), s. 273–294. doi: 10.36744/kf.2901.

Autorzy

Beata Kosińska-Krippner 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska

Pracuje w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk; zajmuje się teorią i historią filmu i telewizji; redaktorka “Kwartalnika Filmowego”, w którym w latach 1993-2005 publikowała m.in. doroczną kronikę wydarzeń filmowych, obejmującą lata 1992-2002. Autorka pracy doktorskiej pt. Poetyka polskiej telenoweli dokumentalnej (2008), napisanej pod kierunkiem prof. Marka Hendrykowskiego.



Statystyki

Abstract views: 20
PDF downloads: 7


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Beata Kosińska-Krippner

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>