Między fikcją a faktami. Docusoap po polsku, czyli telenowela dokumentalna
Abstrakt
Artykuł jest poświęcony telenoweli dokumentalnej, czyli polskiej odmianie docusoap – jednego z telewizyjnych gatunków granicznych będącego hybrydą łączącą właściwości dokumentalizmu obserwacyjnego z cechami strukturującymi operę mydlaną. We wstępie autorka przybliża stan badań nad docusoap: wskazuje (za Margarete Lünenborg) warunki, których spełnienie było konieczne, żeby ten gatunek powstał, i pokazuje okoliczności, w jakich się pojawił; powołując się na poglądy Richarda Kilborna, autorka przedstawia cechy docusoap, a odnosząc się do strategii inscenizacyjnych reality tv opisanych przez Elisabeth Klaus i Stephanie Lücke, pokazuje strategie docusoap. W głównej części artykułu Kosińska-Krippner prezentuje krótką historię telenoweli dokumentalnej, dokonuje klasyfikacji jej odmian i analizy jej składników, po czym definiuje ten gatunek i omawia jego cechy. Na koniec autorka porównuje docusoap i telenowelę dokumentalną, wskazując na ich podobieństwa i różnice, a także przedstawia refleksję na temat wartości i potencjału tego gatunku.
Słowa kluczowe:
docusoap, Margarete Lünenborg, reality tvBibliografia
Bethell Andrew, A Job, Some Stars, and a Big Row, Media Watch 99, Sight and Sound, London 1999, s. 14.
Google Scholar
Breton Sam, Cohen Reuben, Polowanie na ludzi. Za kulisami realisty TV. Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza S.A, 2004, s.42.
Google Scholar
Dams Tim, Time to move on, „Broadcast”, 23.10.1998, s. 16.
Google Scholar
Hachmeister Lutz, Im Supermarkt der Wirklichkeit. Zur Ökonomie des Dokumentarfernsehens, „Funkkorrespondenz” 1998, nr 45, s. 1-5.
Google Scholar
Hendrykowska Małgorzata, Telenowela dokumentalna, w: Klucze do rzeczywistości. Szkice i rozmowy o polskim filmie dokumentalnym po roku 1989, red. M. Hendrykowska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005, s.106.
Google Scholar
Kilborn Richard, Staging the real. Factual TV programming in the age of Big Brother, Manchester University Press, 2003, s. 90.
Google Scholar
Klaus Elisabeth, Lücke Stephanie, Reality Tv – Definition und Merkmale einer erfolgreichen Genrefamilie am Beispiel von Reality Soap and Doku Soap, „Medien & Kommunikation” 2003, nr 51, s. 195-212.
DOI: https://doi.org/10.5771/1615-634x-2003-2-195
Google Scholar
Kobus Justyna, Big Górnik, „Wprost”, 28.10.2001, s. 110.
Google Scholar
Lünenborg Margreth, Journalism as popular Culture. Docu-Soap: A new genre crossing the Border of Fact and Fiction. Referat wygłoszony na konferencji IAMCR w Barcelonie w 2002 r., s. 11. http://www.portalcomunicacion.com/bcn2002/n_eng/programme/prog_ind/papers/l/pdf/l006_lunen.pdf (dostęp: 10.01.2012).
Google Scholar
O’Donnell Hugh, Good Times, Bad Times: Soap Operas and Society in Western Europe, Leicester University Press, London, 1999.
Google Scholar
Paget Derek, Seven theses about border genres / five modest proposals about docudrama. http://www.latrobe.edu.au/screeningthepast/firstrelease/fr0902/paget/dpfr14b.htm. (dostęp: 10.01.2012).
Google Scholar
Przylipiak Mirosław, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk – Słupsk 2004, s. 318.
Google Scholar
Reeves Byron, Nass Clifford, Media i ludzie, PIW, Warszawa 2004, s. 106
Google Scholar
Ruoff Jeffrey K., „A Bastard Union of Several Forms”. Style and Narrative in „An American Family”, w: Documeting the Documentary, red. K. Berry, G. Sloniowski, Wayne State University Press, Detroit 1998, s. 288-289.
Google Scholar
Autorzy
Beata Kosińska-Krippnerkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Pracuje w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk; zajmuje się teorią i historią filmu i telewizji; redaktorka “Kwartalnika Filmowego”, w którym w latach 1993-2005 publikowała m.in. doroczną kronikę wydarzeń filmowych, obejmującą lata 1992-2002. Autorka pracy doktorskiej pt. Poetyka polskiej telenoweli dokumentalnej (2008), napisanej pod kierunkiem prof. Marka Hendrykowskiego.
Statystyki
Abstract views: 20PDF downloads: 7
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Beata Kosińska-Krippner

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Beata Kosińska-Krippner, Saturn – wstydliwe (?) początki austriackiego filmu fabularnego , Kwartalnik Filmowy: Nr 117 (2022): Kino nieznane/ukryte
- Beata Kosińska-Krippner, Problemy genologiczne z pejzażem telewizyjnym. Propozycja klasyfikacji faktualnych gatunków hybrydowych i gatunków „reality TV” , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja
- Beata Kosińska-Krippner, Geneza brytyjskiej docusoap i polskiej telenoweli dokumentalnej w kontekście produkcyjno-nadawczym , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa
- Beata Kosińska-Krippner, Między fikcją a faktami. „Docusoap” po polsku, czyli telenowela dokumentalna , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
- Beata Kosińska-Krippner, Avi Mograbi. Gonzo-dokumenty , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Beata Kosińska-Krippner, Science fiction jako element austriackiej taktyki propagandowej. „1. April 2000” w pułapce genologicznej , Kwartalnik Filmowy: Nr 126 (2024): Fantastyka, fantasy, fantazmat
- Beata Kosińska-Krippner, Hedy Lamarr. Austriacka piękność i wynalazczyni w hollywoodzkim systemie gwiazd , Kwartalnik Filmowy: Nr 93-94 (2016): Kino amerykańskie
- Beata Kosińska-Krippner, Kolonialna mentalność w kraju bez kolonii. Konteksty dekolonizacji dyskursów na przykładzie wybranych filmów austriackich , Kwartalnik Filmowy: Nr 128 (2024): Dekolonizacja dyskursów filmowych
- Beata Kosińska-Krippner, Znaczenie namiotu w życiu mieszkańców Górnej Austrii, czyli mockdokumentalne „Święto kurczaka” , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Beata Kosińska-Krippner, Andrzej Kondratiuk. Metafizyka , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
Podobne artykuły
- Beata Kosińska-Krippner, Między fikcją a faktami. „Docusoap” po polsku, czyli telenowela dokumentalna , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.