… Zostały tylko fotosy. Nieistniejące filmy Cindy Sherman
Marcin Giżycki
mgizycki@hotmail.comPolsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-7525-0205
Abstrakt
Przedmiotem eseju są liczne związki twórczości amerykańskiej fotografki Cindy Sherman z kinem, których przejawem jest nie tylko jej słynny cykl Fotosów bez tytułu (1977-1980), ale też krótki film animowany Ubranka dla lalek (1975), zrobiony jeszcze podczas studiów, oraz horror Morderczyni z 1997 r. Autor zastanawia się, na ile poszczególne fotografie z tego cyklu są inspirowane konkretnymi filmami i jaki jest związek własnych filmów artystki z jej zdjęciami. Przywołuje też twórczość innego znanego artysty, Edwarda Hoppera, w którego obrazach również można dostrzec zatrzymane kadry filmowe. Wreszcie omawia filmy z lat 90. ubiegłego wieku zrealizowane przez innych artystów z pokolenia Sherman: Davida Salle’a, Roberta Longo i Juliana Schnabla.
Słowa kluczowe:
Cindy Sherman, Edward Hopper, Pictures Generation, fotosy filmoweBibliografia
Baudrillard, J. (1996). Precesja symulakrów (tłum. P. Czapliński). W: R. Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów (ss. 175-189). Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński.
Google Scholar
Cain, A. (2016, 2 czerwca). A Brief History of Cindy Sherman and Feminism. Artsy. https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-is-cindy-sherman-a-feminist
Google Scholar
Denson, R. (2012, 3 maja, aktualizacja 6 grudnia 2017). Cindy Sherman as Orson Welles... as John Ford... as Vittorio De Sica... as Alfred Hitchcock... as.... HuffPost. https://www.huffpost.com/entry/before-there-was-cindy-sh_b_1312622
Google Scholar
Elley, D. (1997, 20 sierpnia). „Office Killer”. Variety. https://variety.com/1997/film/reviews/office-killer-1117340046
Google Scholar
Greenberg, J., Jordan, S. (2017). Meet Cindy Sherman: Artist, Photographer, Chameleon. New York: Roaring Brook Press.
Google Scholar
Hopson, Ch. (br). Tormented Torsos, the Pornographic Imagination, and Articulated Minors: The Works of Hans Bellmer and Cindy Sherman. https://www.aca-demia.edu/2499667/Tormented_Torsos_the_Pornographic_Imagination_and_Articulated_Minors_The_Works_of_Hans_Bellmer_and_Cindy_Sherman
Google Scholar
Irzykowski, K. (1924). Dziesiąta muza. Zagadnienia estetyczne kina, Kraków: Krakowska Spółka Wydawnicza.
Google Scholar
Jones, J. (2012, 26 listopada). Why I’m seduced by Cindy Sherman’s Sex Pictures. The Guardian. https://www.theguardian.com/artanddesign/jonathanjonesb¬log/20-12/nov/26/cindy-sherman-sex-pictures
Google Scholar
Krauss, R. (1999). Bachelors. Cambridge: MIT Press.
Google Scholar
Lévi-Strauss, C. (1985). Drogi masek (tłum. M. Dobrowolska). Łódź: Wydawnictwo Łódzkie.
Google Scholar
Marzoni, A. (2015, 30 września). When SoHo Met Hollywood: Revisiting ’90s Films by ’80s Art Stars. ARTnews. https://www.artnews.com/art-news/news/when-soho-met-hollywood-revisiting-the-90s-films-of-the-80s-art-stars-5043
Google Scholar
Morris, C. (1999). The Essential Cindy Sherman. New York: Harry N. Abrams, Inc.
Google Scholar
Rhodes, R. (1982, wrzesień-październik). Cindy Sherman’s „Film Stills”, Parachute. ss. 4-7.
Google Scholar
Ricciardi, A. (2010). Becoming Woman: From Antonioni to Anne Carson and Cindy Sherman. The Yearbook of Comparative Literature, 56, ss. 6-23.
Google Scholar
Sherman, C. (2003). The Making of Untitled. W: C. Sherman, The Complete Untitled Film Stills. New York: The Museum of Modern Art.
Google Scholar
Smith, R. (1997, 30 listopada). ART VIEW: A Horror Movie, Complete with Zombies. The New York Times, sekcja 2, s. 41. https://www.nytimes.com/1997/11/30/movies/art-view-a-horror-movie-complete-withzombies
Google Scholar
Sontag, S. (2012). Przeciw interpretacji i inne eseje (tłum. D. Żukowski, A. Skucińska, M. Pasicka). Kraków: Wydawnictwo Karakter.
Google Scholar
Wilde, O. (1923). Krytyk jako artysta I. W: O. Wilde, Dialogi o sztuce. Warszawa: Księgarnia F. Hoesicka.
Google Scholar
Autorzy
Marcin Giżyckimgizycki@hotmail.com
Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych Polska
https://orcid.org/0000-0001-7525-0205
Krytyk i historyk sztuki; autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA, profesor w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie. Opublikował m.in.: Nie tylko Disney – rzecz o filmie animowanym (2000), Koniec i co dalej? Szkice o postmodernizmie, sztuce współczesnej i końcu wieku (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych (2006).
Statystyki
Abstract views: 423PDF downloads: 251
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Marcin Giżycki
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Giżycki, Tucker i inni , Kwartalnik Filmowy: Nr 110 (2020): Poza człowiekiem
- Marcin Giżycki, Déjà vu , Kwartalnik Filmowy: Nr 114 (2021): Zanieczyszczenie, brud, skaza
- Marcin Giżycki, Tako rzecze artysta , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy
- Marcin Giżycki, Motol Blues , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń
- Marcin Giżycki, Konstrukcja – reprodukcja. Grafika, fotografia i film w konstruktywizmie polskim , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
- Marcin Giżycki, Animowany dokument. Nowy gatunek czy chwyt marketingowy? , Kwartalnik Filmowy: Nr 101-102 (2018): Kino europejskie XXI wieku
- Marcin Giżycki, Duch Williama Mulhollanda , Kwartalnik Filmowy: Nr 93-94 (2016): Kino amerykańskie
- Marcin Giżycki, Czar długich ujęć , Kwartalnik Filmowy: Nr 92 (2015): Kino polskie i polityka
- Marcin Giżycki, Utracony wymiar , Kwartalnik Filmowy: Nr 86 (2014): Wymiary czasu
- Marcin Giżycki, Hedy i George – muzyka, kino, skandale i torpedy , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą