Cztery historie filmowe z miastem w tle. O berlińskim obliczu transformacji w kinie niemieckim

Ewa Fiuk

ewa.fiuk@tlen.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
http://orcid.org/0000-0002-9908-8510

Abstrakt

Fiuk odnosi się do transformacji ustrojowej lat 1989 i 1990 w Niemczech i spogląda na nią przez pryzmat filmowego obrazu Berlina, zarówno w porządku chronologicznym (okres przed, podczas i po transformacji), jak i estetyczno-autorskim (osobisty styl autorów, ich przynależność generacyjna, pochodzenie). Spośród wielu filmów poświęconych Berlinowi wybiera cztery, które – jej zdaniem – wyraźnie i w ciekawy sposób oddają atmosferę towarzyszącą transformacji, jej przebieg bądź konsekwencje, a także zaświadczają o specyficznym i różnorodnym charakterze miasta, będącego miejscem akcji, oraz o zmianach, które nastąpiły w nim od czasów zimnowojennych do dziś, w tym zmianach w jego wizerunku medialnym. Produkcje, do których nawiązuje autorka, to: Coming out (1989, reż. Heiner Carow), Niebo nad Berlinem (Der Himmel über Berlin, 1987, reż. Wim Wenders), Good bye, Lenin! (2003, reż. Wolfgang Becker) i Oh, Boy! (Oh Boy, 2012, reż. Jan-Ole Gerster).


Słowa kluczowe:

transformacja w kinie niemieckim

Buruma, Ian. „Die kapitale Schnauze. Berlin - Selbstzerstörung und wiederkehrende Selbsterzeugung.” Lettre International 43 (1998): 37.
  Google Scholar

Gansera, Rainer. „Mit Gespenstern an der Bar.” Sueddeutsche.de. April 15, 2015. www.sueddeutsche.de
  Google Scholar

Gwóźdź, Andrzej. „Po obydwu stronach muru: kinematografie niemieckie.” In Kino epoki nowofalowej. Historia kina tom III, edited by Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, 687-746, Kraków: Universitas, 2015
  Google Scholar

Gwóźdź, Andrzej, and Ewa Fiuk. „Zanim runął mur i potem: kinematografie niemieckie czasów przełomu.” In Kino końca wieku. Historia kina tom IV, edited by Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, … , Kraków: Universitas, 2019.
  Google Scholar

Heinrich, Kaspar. „Kaffeesatz und Kippenbecher.” Tagesspiegel.de. October 30, 2012. www.tagesspiegel.de.
  Google Scholar

Kerski, Basil. Homer na placu Poczdamskim. Szkice polsko-niemieckie. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2008.
  Google Scholar

Kürten, Jochen. „Wim Wenders: Der Himmel über Berlin in neuem Glanz.” Dw.com. April 30, 2018. www.dw.com.
  Google Scholar

Leinkauf, Maxi. „Im Bermuda-Dreieck.” Freitag.de. September 25, 2011. www.freitag.de
  Google Scholar

Zander, Peter. „Wie Wim Wenders seinen Film mit einem Strumpf gedreht hat.” Morgenpost.de. April 8, 2018. www.morgenpost.de
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-06-30

Cited By / Share

Fiuk, E. (2019) „Cztery historie filmowe z miastem w tle. O berlińskim obliczu transformacji w kinie niemieckim”, Kwartalnik Filmowy, (105-106), s. 101–119. doi: 10.36744/kf.49.

Autorzy

Ewa Fiuk 
ewa.fiuk@tlen.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
http://orcid.org/0000-0002-9908-8510

Doktor filmoznawstwa,  autorka książek Inicjacje, tożsamość, pamięć. Kino niemieckie na przełomie wieków (2012) oraz Obrazo-światy, dźwięko-przestrzenie. Kino Toma Tykwera (2016), jak również licznych artykułów dotyczących filmu i kina (publikowała m.in. w „Kulturze Popularnej”, „Kwartalniku Filmowym”, „Kinie” oraz wielokrotnie w tomach zbiorowych). Autorka przekładów z języka niemieckiego i polskiego. Zainteresowania naukowe: film niemiecki i europejski, antropologia filmu, analiza filmu. Obecnie przygotowuje kolejną autorską publikację dotyczącą kina transnarodowego, postkolonialnego, podejmującego temat (post)migracji.



Statystyki

Abstract views: 264
PDF downloads: 215


Licencja

Prawa autorskie (c) 2019 Ewa Fiuk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.