Tragikomedia dell’arte, czyli pierrotada à la Godard

Grzegorz Nadgrodkiewicz

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

Nadgrodkiewicz zastanawia się nad fenomenem trwałości modelu komedii dell’arte z jej centralnymi postaciami – Pierrotem i Kolombiną. Wykrywa ten wzorzec w Szalonym Piotrusiu Jean-Luca Godarda. U Godarda wariant ten przybiera formę swoistej tragikomedii dell’arte. Ferdynand, główny bohater, i jego kochanka Marianna ukrywają swoje prawdziwe oblicza pod maskami izolującymi ich od świata. Nieustannie wikłają się w absurdalne i groteskowe sytuacje, ale splot okoliczności prowadzi ich nieuchronnie do tragicznego końca. Ich ucieczka z Paryża, kradzieże samochodów, skandale z bronią, napady i nieszczęśliwa miłość prowadzą ku śmierci, ich ostatecznemu przeznaczeniu. Film jest mocno osadzony w tradycji śródziemnomorskiej i popkulturze lat 60., a jego bohaterowie to młodzi ludzie swoich czasów. Nie mają złudzeń, są dowcipni i inteligentni, bezwzględni i autoironiczni, ale rozpaczliwie bezradni wobec narzuconych przez społeczeństwo nakazów. Ich błazeński bunt jest skazany na klęskę.



Słowa kluczowe:

komedia dell’arte, Jean-Luc Godard, błazen

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2000-12-31

Cited By / Share

Nadgrodkiewicz, G. (2000) „Tragikomedia dell’arte, czyli pierrotada à la Godard”, Kwartalnik Filmowy, (31-32), s. 265–275. doi: 10.36744/kf.4217.

Autorzy

Grzegorz Nadgrodkiewicz 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska

Student specjalizacji filmoznawczej na kulturoznawstwie Uniwer­sytetu Łódzkiego. Interesuje się związkami filmu i teatru.



Statystyki

Abstract views: 2
PDF downloads: 1


Licencja

Prawa autorskie (c) 2000 Grzegorz Nadgrodkiewicz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>