Sztuka czołówek

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Na ogół i reżyserzy, i producenci traktują czołówki i inne napisy jako zło konieczne, nie przywiązując większej wagi do ich wyglądu, kroju liter, dynamiki i możliwości tworzenia nastroju. Autor skupia się na kilku przykładach filmowych ujawniających twórcze podejście do stylistyki i konstrukcji sekwencji otwierających film, przeznaczonych zwykle na prezentację tytułu oraz nazwisk twórców, współpracowników i aktorów. Przywołuje w tym celu twórczość Saula Bassa (autora słynnego Zawrotu głowy Alfreda Hitchcocka), Pablo Ferro (Dr Strangelove, Bullitt, Nocny kowboj), Stephena Frankfurta (Zabić drozda) czy Maurice’a Bindera (Barbarella; Prywatne życie Sherlocka Holmesa), a także Kyle’a Coopera, który stworzył słynną sekwencję otwierającą Seven Davida Finchera.



Słowa kluczowe:

czołówka, napisy końcowe, czcionka

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2005-12-31

Cited By / Share

Giżycki, M. (2005) „Sztuka czołówek”, Kwartalnik Filmowy, (52), s. 246–249. doi: 10.36744/kf.3532.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Krytyk i historyk sztuki, autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Is­land School of Design w USA. Prorektor w Warszawskiej Wyższej Szkole Sztuk Audio­wizualnych i Nowych Mediów. Opublikował m.in. Nie tylko Disney - rzecz o kinie animowa­nym (2000), Koniec i co dalej? (2001 ), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2005 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.