Intuicja i wiedza

Alicja Helman

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Tekst jest recenzją książki autorstwa Anety Pierzchały Film japoński a kultura europejska. Obcość przezwyciężona?, która to praca wydana została nakładem wydawnictwa Universitas. Publikacja Pierzchały opowiada o tym, jak w twórczości japońskich reżyserów przejawiały się tropy kultury europejskiej, dzięki czemu dzieła te przekroczyły kulturowe granice Japonii i stały się zrozumiałe również dla widzów z tej części świata.



Słowa kluczowe:

Aneta Pierzchała, kino japońskie, recenzja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2006-03-31

Cited By / Share

Helman, A. (2006) „Intuicja i wiedza”, Kwartalnik Filmowy, (53), s. 202–204. doi: 10.36744/kf.3515.

Autorzy

Alicja Helman 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Filmoznawca, muzykolog, wykłada w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na UJ. Prowadzi badania w zakresie teorii filmu, komparatystyki. W dorobku naukowym ma ponad 20 książek autorskich, m.in.: Rola muzyki w filmie (1996), O dziele filmowym (1970 i 1981), Film faktów i film fikcji (1977), Przedmiot i metody filmoznawstwa (1985), Słownik pojęć filmowych t. 1-7 (1991-1995), Historia semiotykifilmut. 1-2 (1992-1993), Twórcza zdrada. Filmowe adapta­cje literatury (1998), 100 arcydzieł kina (2000), Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2002). Autorka 100 artykułów i rozpraw (w tym ok. 20 w językach obcych: angielskim, niemieckim, francuskim, rosyjskim i węgierskim), a także ok. 20 prac zbiorowych i antologii pod redakcją własną lub we współpracy z innymi autorami. Rozpoczęła kompleksowe badania nad semiotyką filmu, dokonała adaptacji i promocji neopsychologicznych koncepcji. Jest członkiem Polskiej Akademii Umiejętności, członkiem Polskiego Towarzystwa Semiotycznego, Deutsche Gesells­chaft fuer Semiotic Studies, International Asso­ciation for Semiotic Studies.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2006 Alicja Helman

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.