Jego ekscelencja Michał Waszyński

Sebastian Jagielski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

W książce Człowiek, który chciał być księciem Samuel Blumenfeld odkrywa nieznane fakty z życia i twórczości zapomnianego dzisiaj Michała Waszyńskiego, reżysera, który w przedwojennej Polsce zrealizował, na przestrzeni zaledwie dziesięciu lat, czterdzieści kasowych filmów. Blumenfeld koncentruje się na powojennych, włosko-hiszpańskich losach Waszyńskiego. Z detektywistyczną dociekliwością rekonstruuje kolejne etapy jego życiorysu (m.in. służba w armii gen. Andersa, nieprawdopodobna „przemiana” w księcia) i kariery (m.in. współpraca z Williamem Wylerem, Josephem L. Mankiewiczem, Orsonem Wellesem; stworzenie wraz z Samuelem Bronstonem imperium filmowego w Hiszpanii). Blumenfeld ujawnia w swojej biografii misternie zaplanowaną maskaradę Waszyńskiego i rozwiewa plotki otaczające postać reżysera, których autorem nierzadko był on sam.


Słowa kluczowe:

Samuel Blumenfeld, recenzja, Michał Waszyński

Blumenfeld Samuel, Człowiek, który chciał być księciem, tłum. Maria Żurowska, Świat Książki, Warszawa 2008.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2010-06-30

Cited By / Share

Jagielski, S. (2010) „Jego ekscelencja Michał Waszyński”, Kwartalnik Filmowy, (70), s. 233–237. doi: 10.36744/kf.3072.

Autorzy

Sebastian Jagielski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Publikował w „Kinie” i „Filmie”.



Statystyki

Abstract views: 19
PDF downloads: 7


Licencja

Prawa autorskie (c) 2010 Sebastian Jagielski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.