Jego ekscelencja Michał Waszyński
Abstrakt
W książce Człowiek, który chciał być księciem Samuel Blumenfeld odkrywa nieznane fakty z życia i twórczości zapomnianego dzisiaj Michała Waszyńskiego, reżysera, który w przedwojennej Polsce zrealizował, na przestrzeni zaledwie dziesięciu lat, czterdzieści kasowych filmów. Blumenfeld koncentruje się na powojennych, włosko-hiszpańskich losach Waszyńskiego. Z detektywistyczną dociekliwością rekonstruuje kolejne etapy jego życiorysu (m.in. służba w armii gen. Andersa, nieprawdopodobna „przemiana” w księcia) i kariery (m.in. współpraca z Williamem Wylerem, Josephem L. Mankiewiczem, Orsonem Wellesem; stworzenie wraz z Samuelem Bronstonem imperium filmowego w Hiszpanii). Blumenfeld ujawnia w swojej biografii misternie zaplanowaną maskaradę Waszyńskiego i rozwiewa plotki otaczające postać reżysera, których autorem nierzadko był on sam.
Słowa kluczowe:
Samuel Blumenfeld, recenzja, Michał WaszyńskiBibliografia
Blumenfeld Samuel, Człowiek, który chciał być księciem, tłum. Maria Żurowska, Świat Książki, Warszawa 2008.
Google Scholar
Autorzy
Sebastian Jagielskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Publikował w „Kinie” i „Filmie”.
Statystyki
Abstract views: 19PDF downloads: 7
Licencja
Prawa autorskie (c) 2010 Sebastian Jagielski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Sebastian Jagielski, Krzyk zatrzymany w stopklatce , Kwartalnik Filmowy: Nr 118 (2022): Jedno ujęcie
- Sebastian Jagielski, Zniewala czy wyzwala? „Dzieje grzechu” Waleriana Borowczyka jako film polityczny , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Sebastian Jagielski, „Ida”, utrata i wstyd , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń
- Sebastian Jagielski, Blask męskiego związku. „Ziemia obiecana” Andrzeja Wajdy jako film kumpelski , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
- Sebastian Jagielski, Dziewczyny, które gryzą. „Córki Dancingu” jako kino buntu , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Sebastian Jagielski, Blask męskiego związku. „Ziemia obiecana” Andrzeja Wajdy jako film kumpelski , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy
- Sebastian Jagielski, Performatywne identyfikacje , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie