Performatywne identyfikacje

Sebastian Jagielski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Geje przez lata odwoływali się do tekstów, podmiotów i znaków należących do kultury dominującej, nadając im alternatywne i subkulturowe znaczenia. Teksty te dostarczały im – zwłaszcza w epoce przedemancypacyjnej – języka pozwalającego wyrazić ich doświadczenia. Jagielski przedmiotem swego zainteresowania czyni związki łączące homoseksualnego widza z kobiecymi gwiazdami (diwami): analizuje powody, dla których gejowski widz tak chętnie podąża w stronę filmowych obrazów, rodowód fascynacji homoseksualistów diwami oraz wątpliwości, jakie rodzi ta afiliacja. Za ilustrację służy mu wizerunek Violetty Villas, kobiety-monstrum, która przez arbitrów dobrego smaku została uznana za odpad. Jej ciało było karnawałową maskaradą, ekscesem, którego nie sposób zaakceptować. Ale ciało to okazało się potworne dopiero w zderzeniu z kontekstem (PRL). Gwiazda w swym wizerunku łączyła to, co abiektalne z kampem, który przez parodystyczną hiperbolizację podważa dominujące wzorce płci i seksualności. Villas i „cioty” łączy miejsce, które przyszło im zająć – poza wszelkimi granicami.


Słowa kluczowe:

homoseksualność, queer, Violetta Villas, gender, diwa

Babuscio, Jack. 1984. Camp and the Gay Sensibility. W: R. Dyer (red.). Gays and Film. New York: Zoetrope.
  Google Scholar

Basiuk, Tomasz. 2002. Madres Embarazadas? W odmiennym stanie: Pedro Almodóvar, Elia Kazan i Tennessee Williams. W: T. Basiuk, D. Ferens, T. Sikora (red.). Odmiany odmieńca: mniejszościowe orientacje seksualne w perspektywie gender / A Queer Mixture: Gender Perspectives on Minority Sexual Identities. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk.
  Google Scholar

Butler, Judith. 2008. Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości. Tłum. K. Krasuska. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
  Google Scholar

Cleto, Fabio. 2009. Międzynarodowa intryga. Szpiedzy pop i szykowne sekrety lat 60. Tłum. M. Perchuć. „Kwartalnik Filmowy” 66.
  Google Scholar

Creed, Barbara. 2012. Potworna kobiecość. Tłum. A. Kowalcze-Pawlik. W: A. Gajewska (red.). Teorie wywrotowe. Antologia przekładów. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
  Google Scholar

Doty, Alexander. 1997. Making Things Perfectly Queer. Interpreting Mass Culture. Minneapolis-London: University of Minnesota Press.
  Google Scholar

Doty, Alexander. 2007. Introduction: There’s something about Mary. „Camera Obscura” 22 (2).
DOI: https://doi.org/10.1215/02705346-2007-001   Google Scholar

Dyer, Richard. 1984. Introduction. W: R. Dyer (red.). Gays and Film. New York: Zoetrope.
  Google Scholar

Dyer, Richard. 2002. Entertainment and Utopia. W: R. Dyer. Only Entertainment. London-New York: Routledge.
  Google Scholar

Dyer, Richard. 2004. Judy Garland and Gay Men. W: R. Dyer. Heavenly Bodies. Film Stars and Society, London-New York: Routledge.
  Google Scholar

Farmer, Brett. 2000. Spectacular Passions. Cinema, Fantasy, Gay Male Spectatorships, Durham-London: Duke University Press.
DOI: https://doi.org/10.1515/9780822380252   Google Scholar

Farmer, Brett. 2005. The fabulous sublimity of gay diva worship. “Camera Obscura” 20 (2).
DOI: https://doi.org/10.1215/02705346-20-2_59-165   Google Scholar

Farmer, Brett. 2007. Julie Andrews make me gay. “Camera Obscura” 22 (2).
DOI: https://doi.org/10.1215/02705346-2007-007   Google Scholar

Hansen, Miriam. 1991. Babel and Babylon. Spectatorship in American Silent Film. Cambridge-Massachusetts-London: Harvard University Press.
  Google Scholar

Kletowski, Piotr, Piotr Marecki. 2008. Żuławski. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
  Google Scholar

Kosofsky Sedgwick, Eve. 2003. Paranoid Reading and Reparative Reading, or, You’re So Paranoid, You Probably Think This Essay Is About You. W: E. Kosofsky Sedgwick. Touching Feeling: Affect, Pedagogy, Performativity. Durham-London: Duke University Press.
  Google Scholar

Kowalcze-Pawlik, Anna. 2012. Obietnica potworności. W: A. Gajewska (red.). Teorie wywrotowe. Antologia przekładów. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
  Google Scholar

Kurc, Mariusz. 2007. Diwy. „Replika” 1-2.
  Google Scholar

Kurz, Iwona. 2005. Twarze w tłumie, Wizerunki bohaterów wyobraźni zbiorowej w kulturze polskiej lat 1955-1969, Warszawa: Świat Literacki.
  Google Scholar

Maddison, Stephen. 2000. Fags, Hags and Queer Sisters. Gender Dissent and Heterosocial Bonds in Gay Culture. Basingstoke: Palgrave.
DOI: https://doi.org/10.1057/9780333985199   Google Scholar

Marszałek, Rafał. 1994. Film fabularny. W: R. Marszałek (red.). Historia filmu polskiego, t. VI, 1968-1972. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  Google Scholar

Meyer, Moe. 2012. Dyskurs kampu. Rewindykacja. Tłum. A. Bartosz. „Teksty Drugie” 5.
  Google Scholar

Mętrak, Krzysztof. 1971. Dzięcioł puka, licznik stuka. „Film” 24.
  Google Scholar

Michalewicz, Iza, Jerzy Danilewicz. 2011. Villas: Nic przecież nie mam do ukrycia... Warszawa: Świat Książki.
  Google Scholar

Moon, Michael, Eve Kosofsky Sedgwick. 1994. Divinity: A Dossier, A Performance Piece, A Little-Understood Emotion. W: E. Kosofsky Sedgwick. Tendencies, London: Routledge.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203202210   Google Scholar

O’Neill, Edward R. 2007. The m-m-mama of us all: Divas and the cultural logic of late ca(m)pitalism. “Camera Obscura” 22 (2).
DOI: https://doi.org/10.1215/02705346-2007-002   Google Scholar

Perkovich, Mike. 2012. Michaśki, kamp, pedały i literatura amerykańska. Tłum. J. Połtyn. „Teksty Drugie” 5.
  Google Scholar

Robertson, Pamela. 2012. Jak jest zrobiony feministyczny kamp? Tłum. P. Sobolczyk. „Teksty Drugie” 5.
  Google Scholar

Sontag, Susan. 1979. Notatki o kampie. Tłum. W. Wertenstein. „Literatura na Świecie” 9.
  Google Scholar

Strauss, Frédéric. 2003. Almodóvar. Rozmowy. Tłum. O. Hedemann. Izabelin: Świat Literacki.
  Google Scholar

Żurawiecki, Bartosz. 2005. Trzech panów w łóżku, nie licząc kota, Warszawa: Sic!
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-12-31

Cited By / Share

Jagielski, S. (2013) „Performatywne identyfikacje”, Kwartalnik Filmowy, (83-84), s. 59–79. doi: 10.36744/kf.2684.

Autorzy

Sebastian Jagielski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Asystent w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Opublikował Maskarady męskości. Pragnienie homospołeczne w polskim kinie fabularnym (2013), współredagował tom Ciało i seksualność w kinie polskim (2009).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Sebastian Jagielski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.