Być w świecie, którego już nie ma. Kino Andrzeja Barańskiego
Abstrakt
Twórczość Andrzeja Barańskiego jest pośrednio autobiograficzna: skrywająca się za literackością (niemal wszystkie jego filmy powstały w oparciu o narracje (auto)biograficzne) osobowość reżysera objawia się przede wszystkim w indywidualnym stylu. Reżyser nie mogąc spotkać się z własnym ja bezpośrednio na taśmie filmowej, poprzez demonstratora obrazów przenosi tę konfrontację w sferę niewidoczną, a swego wysłannika wyposaża w dwa kontrastujące ze sobą spojrzenia: zdystansowane i nostalgiczne. To pierwsze jest konsekwencją konieczności egzystowania we wrogiej współczesności, jak i ucieczki w rzeczywistość cudzej pamięci, natomiast źródłem drugiego jest pamięć o przeszłości, która jest jego prawdziwą, duchową teraźniejszością. Nader szczególna i osobista twórczość Barańskiego interpretowana jest także w kontekście jej powikłanych relacji z kinem i kinematografią polską przełomu lat 70. i 80.
Słowa kluczowe:
Andrzej Barański, autobiografia, kino polskieBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Sebastian Jagielskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Student V roku filmoznawstwa UJ. Publikuje w „Kinie” i „Filmie”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Sebastian Jagielski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Sebastian Jagielski, Zniewala czy wyzwala? „Dzieje grzechu” Waleriana Borowczyka jako film polityczny , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Sebastian Jagielski, Krzyk zatrzymany w stopklatce , Kwartalnik Filmowy: Nr 118 (2022): Jedno ujęcie
- Sebastian Jagielski, „Ida”, utrata i wstyd , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń
- Sebastian Jagielski, Blask męskiego związku. „Ziemia obiecana” Andrzeja Wajdy jako film kumpelski , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
- Sebastian Jagielski, Dziewczyny, które gryzą. „Córki Dancingu” jako kino buntu , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Sebastian Jagielski, Blask męskiego związku. „Ziemia obiecana” Andrzeja Wajdy jako film kumpelski , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy
- Sebastian Jagielski, Jego ekscelencja Michał Waszyński , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film
- Sebastian Jagielski, Performatywne identyfikacje , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Sebastian Jagielski, Formy obcości. O stylu filmów Andrzeja Barańskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)