Być w świecie, którego już nie ma. Kino Andrzeja Barańskiego

Sebastian Jagielski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Twórczość Andrzeja Barańskiego jest pośrednio autobiograficzna: skrywająca się za literackością (niemal wszystkie jego filmy powstały w oparciu o narracje (auto)biograficzne) osobowość reżysera objawia się przede wszystkim w indywidualnym stylu. Reżyser nie mogąc spotkać się z własnym ja bezpośrednio na taśmie filmowej, poprzez demonstratora obrazów przenosi tę konfrontację w sferę niewidoczną, a swego wysłannika wyposaża w dwa kontrastujące ze sobą spojrzenia: zdystansowane i nostalgiczne. To pierwsze jest konsekwencją konieczności egzystowania we wrogiej współczesności, jak i ucieczki w rzeczywistość cudzej pamięci, natomiast źródłem drugiego jest pamięć o przeszłości, która jest jego prawdziwą, duchową teraźniejszością. Nader szczególna i osobista twórczość Barańskiego interpretowana jest także w kontekście jej powikłanych relacji z kinem i kinematografią polską przełomu lat 70. i 80.



Słowa kluczowe:

Andrzej Barański, autobiografia, kino polskie

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2007-09-30

Cited By / Share

Jagielski, S. (2007) „Być w świecie, którego już nie ma. Kino Andrzeja Barańskiego”, Kwartalnik Filmowy, (59), s. 174–193. doi: 10.36744/kf.3447.

Autorzy

Sebastian Jagielski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Student V roku filmoznawstwa UJ. Publikuje w „Kinie” i „Filmie”.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2007 Sebastian Jagielski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.