Realistyczny musical? Allen – Resnais – von Trier

Rafał Koschany

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

W musicalu realizm pojawia się na wiele sposobów, jest kategorią historycznie zmienną i wieloznaczną, a często zależną od odmiany gatunkowej (na przykład w backstage musicals czy w filmowych opowieściach o artystach elementy wykonywania muzyki, śpiewu czy tańca są racjonalnie uzasadnione). Z pewnością jednak nie jest to cecha konstytutywna omawianego gatunku i ostatecznie pozostaje konwencją. Autor artykułu przywołuje jednak pewne koncepcje czy poetyki, które sprzeciwiają się temu poglądowi, a także odbiorczym przyzwyczajeniom widzów. Wybrane do analizy przykłady są wyjątkowymi próbami w karierze trzech reżyserów; są to Everyone Says I Love You Woody’ego Allena (1996), On connaît la chanson (Same Old Song) Alaina Resnais (1997) oraz Dancer in the Dark Larsa von Triera (2000). Wszyscy podnieśli musical do rangi ważnego eksperymentu – jako autotematycznej wypowiedzi na temat statusu gatunku i jego ewentualnej realistycznej wersji.


Słowa kluczowe:

musical, Woody Allen, Alain Resnais, Lars von Trier, realizm

Agnieszki Osieckiej i Jeremiego Przybory listy na niewyczerpanym papierze, oprac. M. Umer, Wyd. Agora, Warszawa 2010.
  Google Scholar

Altman Charles F., W stronę teorii gatunku filmowego, przeł. A. Helman, „Kino” 1987, nr 6, s. 21.
  Google Scholar

Eco Umberto, Fikcyjne „Protokoły”, w: tenże, Sześć przechadzek po lesie fikcji, przeł. J. Jarniewicz, Znak, Kraków 1995, s. 132-159.
  Google Scholar

Godzic Wiesław, Widz w świecie musicalu, w: Kino gatunków, red. A. Helman, s. 19-26.
  Google Scholar

Helman Alicja, Modele odbiorcy (refleksje teoretyczne), „Kino” 1988, nr 3, s. 21.
  Google Scholar

Lax Eric, Rozmowy z Woody Allenem. Rozmowy z lat 1971-2001, przeł. J. Rybski, Axis Mundi, bmw 2008, s. 220.
  Google Scholar

Słownik pojęć filmowych, t. 8, red. A. Helman, Wydawnictwo „Wiedza o kulturze”, Wrocław 1998, s. 131-183.
  Google Scholar

Trier Lars von, Spowiedź DOGMA-tyka, przeł. T. Szczepański, Znak, Kraków 2000, s. 265.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-12-31

Cited By / Share

Koschany, R. (2011) „Realistyczny musical? Allen – Resnais – von Trier”, Kwartalnik Filmowy, (75-76), s. 199–208. doi: 10.36744/kf.2898.

Autorzy

Rafał Koschany 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

Adiunkt w Zakładzie Semio­tyki Kultury Instytutu Kulturoznawstwa UAM, autor książki Przypadek. Kategoria artystyczna i egzystencjalna w literaturze i filmie (2006) oraz artykułów publikowanych w pracach zbiorowych i czasopismach naukowych; swoje zainteresowa­nia badawcze lokuje m.in. na pograniczu literaturoznawstwa i filmoznawstwa.



Statystyki

Abstract views: 30
PDF downloads: 8


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Rafał Koschany

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora