Głowa Meduzy, czyli realizm filmów Kina Moralnego Niepokoju

Marcin Maron

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej (Polska)

Abstrakt

W artykule omówione zostały filmy głównego nurtu kina moralnego niepokoju (1976-1981) jako najbardziej charakterystyczny przykład realizmu filmowego w kinie polskim po roku 1945 i przed rokiem 1989. Najważniejszym założeniem wczesnych filmów fabularnych K. Kieślowskiego, A. Holland, F. Falka, J. Kijowskiego oraz należących do nurtu dzieł A. Wajdy, K. Zanussiego i J. Zaorskiego była strategia krytycznego opisu rzeczywistości. Opis ten możliwy był m.in. dzięki umiejętnemu posługiwaniu się przez realizatorów środkami realizmu fotograficznego i inscenizacyjnego. Pierwsza część artykułu przypomina w skrócie kontekst historyczny i kinematograficzny powstania nurtu kina moralnego niepokoju. W drugiej części omówione zostały główne filmy nurtu pod kątem związku zastosowanych w nich strategii wizualnych z tendencją opisową i krytyczną. Porządek wywodu wyznaczają dokonania czterech operatorów: S. Idziaka, E. Kłosińskiego, J. Petryckiego i K. Wyszyńskiego. Istotne stają się pytania: jak przejawia się realizm fotograficzny filmów?; w jaki sposób określa on ich estetykę oraz współtworzy reżyserską refleksję na temat rzeczywistości społeczno-politycznej tamtego czasu?; jakie ograniczenia i trudności niesie ze sobą estetyka realizmu? Trzecia część artykułu dotyczy związku realistycznej estetyki filmów tego nurtu z zawartą w nich refleksją moralną. Artykuł kończą uwagi na temat typowego bohatera kina moralnego niepokoju.


Słowa kluczowe:

kino moralnego niepokoju, realizm, kino polskie

Dabert Dobrochna, Kino moralnego niepokoju. Wokół wybranych problemów poetyki i etyki, Poznań 2003, s. 84, 130-141, 172-173, 268.
  Google Scholar

Deleuze Gilles, Kino 1. obraz-ruch, 2. obraz-czas, tłum. J. Margański, Gdańsk 2008, s. 298.
  Google Scholar

Falk Feliks, w: Razem czy osobno? Rozmowa Macieja Zaleskiego z Feliksem Falkiem, „Kino” 1981, nr 7.
  Google Scholar

Friszke Andrzej, Kryzys „Nowej umowy społecznej”. Narodziny kultury niezależnej (lata 1976-1980), w: tenże, Przystosowanie i opór. Studia z dziejów PRL, Warszawa 2007, s. 256-274.
  Google Scholar

Giżycki Marcin, Nie wystawać zza kamery. Rozmowa Marcina Giżyckiego z Edwardem Kłosińskim, „Kino” 1978, nr 12.
  Google Scholar

Głowiński Michał, Literatura wobec nowomowy, w: tenże, Nowomowa i ciągi dalsze. Szkice dawne i nowe, Kraków 2009, s. 76-77, 79-80.
  Google Scholar

Hendrykowski Marek, Sztuka reżyserii: rozmowa z Agnieszką Holland, w: Debiuty polskiego kina, red. M. Hendrykowski, Konin 1998, s. 249-250.
  Google Scholar

Holland Agnieszka „Kino” 1978, nr 7 (ankieta redakcyjna).
  Google Scholar

Holland Agnieszka, Blisko życia, „Kino” 1978, nr 1.
  Google Scholar

Holland Agnieszka, w: S. Zawiśliński, Kieślowski. Życie po życiu. Pamięć, Warszawa 2007, s. 164.
  Google Scholar

Ingarden Roman, Wykłady z etyki, Warszawa 1989, s. 288, 337-338.
  Google Scholar

Jankun-Dopartowa Mariola, Fałszywa inicjacja bohatera. Młode kino lat siedemdziesiątych wobec założeń programowych Młodej Kultury, w: Człowiek z ekranu. Z antropologii postaci filmowej, red. M. Jankun-Dopartowa, M. Przylipiak, Kraków 1996, s. 94, 99, 103, 106-107, 118.
  Google Scholar

Jankun-Dopartowa Mariola, Gorzkie kino Agnieszki Holland, Gdańsk 2000, s. 119, 136-137.
  Google Scholar

Jaworski Stanisław, Realizm, w: tenże, Podręczny słownik terminów literackich, Kraków 2007, s. 176.
  Google Scholar

Kieślowski Krzysztof, Funkcje filmu w telewizji i w kinie, „Kino” 1978, nr 1.
  Google Scholar

Kieślowski Krzysztof, w: S. Zawiśliński, Kieślowski. Życie po życiu. Pamięć, Warszawa 2007, s. 289.
  Google Scholar

Kijowski Andrzej, Dziennik, t. 2, Kraków 1998, s. 394.
DOI: https://doi.org/10.1049/ee.1998.0019   Google Scholar

Kornatowska Maria, Wodzireje i amatorzy, Warszawa 1990, s. 107-108, 115, 192, 204.
  Google Scholar

Kracauer Siegfried, Teoria filmu, tłum. W. Wertenstein, Gdańsk 2008, s. 344.
  Google Scholar

Lubelski Tadeusz, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Chorzów 2009, s. 369-374, 378-379.
  Google Scholar

Lukács György, Sztuka i prawda obiektywna, tłum. K. Krzemień-Ojak, w: Teoria badań literackich za granicą. Antologia, t. 2, cz. 4, Kraków 1986.
  Google Scholar

Lukács György, Teoria powieści, tłum. J. Goślicki, Warszawa 1968, s. 58, 66-67, 71-72, 76, 82, 146.
  Google Scholar

Mętrak Krzysztof, O czym mówi Dyrygent?, „Kino” 1980, nr 5.
  Google Scholar

Miczka Tadeusz, „Kino moralnego niepokoju”. Źródła i granice realizmu w polskim filmie fabularnym w latach 1976-1981, w: Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego, red. A. Achtelik, J. Tambor, Katowice 2007, s. 191, 194, 197-198.
  Google Scholar

Mitosek Zofia, Realizm, w: Słownik literatury polskiej, red. A. Brodzka, M. Puchalska, M. Semczuk, A. Sobolewska, E. Szary-Matywiecka, Wrocław 1993, s. 916-917.
  Google Scholar

Wertenstein Wanda, Przyjaźń trudna jak życie, „Kino” 1979, nr 12.
  Google Scholar

Workowski Adam, Refleksje filozofa o kinie wartości, w: W stronę kina filozoficznego. Antologia, red. U. Tes, Kraków 2011, s. 23-24.
  Google Scholar

Zanussi Krzysztof, w: Spróbujmy określić styl… Rozmowa redakcyjna, „Kino” 1980, nr 8.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-12-31

Cited By / Share

Maron, M. (2011) „Głowa Meduzy, czyli realizm filmów Kina Moralnego Niepokoju”, Kwartalnik Filmowy, (75-76), s. 122–148. doi: 10.36744/kf.2890.

Autorzy

Marcin Maron 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej Polska

Absolwent Wydziału Operator­skiego PWSFTviT w Łodzi, doktor nauk huma­nistycznych UJ, operator i filmoznawca. Autor monografii twórczości filmowej Wojciecha Je­rzego Hasa (Dramat czasu i wyobraźni. Filmy Wojciecha J. Hasa, 2010). Współautor książki Zdjęcia - Jerzy Lipman, 2005. Adiunkt na Wy­dziale Artystycznym UMCS w Lublinie, gdzie wykłada fotografię. Jeden z wykładowców Aka­demii Polskiego Filmu zorganizowanej przez PISF. Interesuje się kinem polskim, kinem auto­rskim oraz związkami literatury, filozofii i filmu.



Statystyki

Abstract views: 32
PDF downloads: 8


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Marcin Maron

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.