Spojrzenie dziecka metaforą kina

Alicja Helman

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Autorka analizuje strategię twórczą polegającą na posłużeniu się figurą dziecka, co oznacza wykorzystanie spojrzenia bohatera/bohaterki w funkcji dyspozytywu. Strategia ta może zarówno sterować całością wypowiedzi, jak też dotyczyć fragmentów dzieła, które otrzymują w ten sposób specyficzne nacechowanie. Autorka dostrzega działanie tej strategii w dwu całkiem od siebie różnych odmianach. Jej zdaniem strategie te idealnie korespondują z propozycjami teoretyków kina. Dyspozytyw wykorzystujący dziecięce spojrzenie w funkcji nieuprzedzonego oka koresponduje z koncepcją André Bazina sformułowaną w Ontologii obrazu fotograficznego, natomiast dyspozytyw w funkcji magicznej z propozycjami i analizami Edgara Morin, które znajdujemy w książce Kino i wyobraźnia. Strategię pierwszą analizuje autorka na przykładzie filmów Carlosa Saury i André Téchiné, wskazując na jej warianty w filmach chińskich. Wizję magiczną ilustruje przede wszystkim Duch roju Víctora Erice i Nakarmić kruki Carlosa Saury.


Słowa kluczowe:

Edgar Morin, André Bazin, Carlos Saura, André Téchiné

Baudry, Jean-Louis. 1992. Projektor: metapsychologiczne wyjaśnienie wrażenia rzeczywistości. Tłum. A. Helman. W: A. Helman (red.). Panorama współczesnej myśli filmowej. Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Bazin, André. 1963. Ontologia obrazu fotograficznego. W: tegoż. Film i rzeczywistość. Tłum. B. Michałek. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  Google Scholar

Morin, Edgar. 1975. Kino i wyobraźnia. tłum. K. Eberhardt. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  Google Scholar

Włodek, Patrycja. 2011. „Pokuta” Iana Mc Ewana: co widziała Briony? W: A. Helman, B. Kazana (red.) Od Jane Austin do Iana Mc Ewana. Adaptacje literatury brytyjskiej. Warszawa: Fundacja Kino – Rabid.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-03-31

Cited By / Share

Helman, A. (2013) „Spojrzenie dziecka metaforą kina”, Kwartalnik Filmowy, (81), s. 24–38. doi: 10.36744/kf.2766.

Autorzy

Alicja Helman 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Historyk i teoretyk filmu, eme­rytowany profesor UJ. Prowadzi badania w zakre­sie teorii filmu, komparatystyki. W dorobku naukowym ma ponad 20 książek autorskich, m.in.: O dziele filmowym (1970, 1981), Film fak­tów i film fikcji (1977), Przedmiot i metody filmoznawstwa (1985), Słownik pojęć filmowych (1991-1998), Historia semiotyki filmu, t. 1-2 (1992-1993), Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury (1998), Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2002), Ten smutek hiszpański. Kon­teksty twórczości filmowej Carlosa Saury (2005), Odcienie czerwieni. Twórczość Filmowa Zhanga Yimou (2010), Ścieżkami utraconego czasu. Twór­czość filmowa Chena Kaige (2012).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Alicja Helman

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.