To Touch a Movie: Technical Conditions of the Phenomenon of Film in a Museum

Rafał Syska

r.syska@onet.eu
Jagiellonian University (Poland)
http://orcid.org/0000-0001-9680-0923

Abstract

The article offers an analysis of the impact of modern digital audio-visual techniques on exhibition practices – especially in the field of cinematic exhibitions. In this context, the key factor is the antinomy of distance vs closeness, as well as the freedom of the recipient set in motion. The research focuses on five areas of institutionalization of digital non-film: new media art, gallery film, digital techniques in new museology, narrative and film exhibitions. They reveal five communication practices that extend tools in the sphere of interactivity: immersion, responsiveness, haptics, paratexts and omnipresence. The article concludes with a reflection on the institution of a digital museum.


Keywords:

museum, exhibition, interactivity, immersivenes, haptics, digital audiovisuality

Ascott, R. (1995). Muzeum cyfrowe. Kultura telematyczna i sztuczne życie (tłum. K. Bałłaban). Magazyn Sztuki, 2-3, ss. 287–300.
  Google Scholar

Bal, M. (1996). Double Exposures: The Subject of Cultural Analysis. London – New York: Routledge.
  Google Scholar

Berger, J. (1997). Sposoby widzenia (tłum. M. Bryl). Poznań: Rebis.
  Google Scholar

Berleant, A. (1992). The Aesthetics of Environment. Philadelphia: Temple University Press.
  Google Scholar

Bordwell, D. (1985). Narration in the Fiction Film. Madison: University of Wisconsin Press.
  Google Scholar

Budzik, J. (2012). Dotyk światła. O zmysłowym doznawaniu kina. Katowice: Wydawnictwo FA-art.
  Google Scholar

Burnham, I. U. (1987). So the Seams Don’t Show. W: J. Blatti (red.), Past Meets Present: Essays About Historic Interpretation and Public Audiences (ss. 105-115). Washington: Smithsonian Institution Press.
  Google Scholar

Elsaesser, T. (2009). Nowa historia filmu jako archeologia mediów. Kwartalnik Filmowy, 67-68, ss. 8-41.
  Google Scholar

Gwóźdź, A. (2010). Marginesy, ale nie marginalia. O doświadczaniu kina z kina. W: A. Gwóźdź, M. Kempna-Pieniążek (red.), Granice kultury (ss. 112-126). Katowice: Wydawnictwo Śląsk.
  Google Scholar

Huyssen, A. (1995). Escape from Amnesia: The Museum as Mass Medium. W: A. Huyssen, Twilight Memories: Marking Time in a Culture of Amnesia (ss. 13-37). London – New York: Routledge.
  Google Scholar

Iles, Ch. (2001). Between the Still and Moving Image. W: Ch. Iles (red.), Into the Light: The Projected Image in Contemporary Art (ss. 32-70). New York: Whitney Museum of American Art.
  Google Scholar

King, G. (2003). Spectacle, Narrative, and the Spectacular Hollywood Blockbuster. W: J. Stringer (red.), Movie Blockbusters (ss. 114-127). London: Routledge.
  Google Scholar

Kluszczyński, R. W. (2010). Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  Google Scholar

Kowal, P., Wolska-Pabian, K. (red.) (2019). Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych. Warszawa – Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Lewicki, A. (2007). Sztuczne światy. Postmodernizm w filmie fabularnym. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  Google Scholar

Majmurek, J., Ronduda, Ł. (2015). Kino-sztuka. Zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
  Google Scholar

Marquard, O. (1994). Apologia przypadkowości. Studia filozoficzne (tłum. K. Krzemieniowa). Warszawa: Oficyna Naukowa.
  Google Scholar

Martens, W. (1989). Spatial Image Formation in Binocular Vision and Binaural Hearing. Montreal: 3D Media Technology Conference.
  Google Scholar

Pitrus, A. (2015). Zanurzony. O sztuce Billa Violi. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Pomian, K. (1996). Zbieracze i osobliwości. Paryż – Wenecja. XVI-XVIII wiek (tłum. A. Pieńkos). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  Google Scholar

Popczyk, M. (2008). Estetyczne przestrzenie ekspozycji muzealnych. Artefakty przyrody i dzieła sztuki. Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Prince, S. (2012). Digital Visual Effects in Cinema: The Seduction of Reality. New Brunswick: Rutgers University Press.
  Google Scholar

Rostkowska, A. (2010). Haptyczne dzieło sztuki. W: M. Ostrowicki (red.), Materia sztuki (ss. 297-310). Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Shusterman, R. (1998). Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką (tłum. A. Chmielewski). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  Google Scholar

Syska, R. (2014). Filmowy neomodernizm. Kraków: Avalon.
  Google Scholar

Trinks, J. (1999). Seryjność jako podstawowy problem estetyki telewizji. W: K. Wilkoszewska (red.), Piękno w sieci. Estetyka a nowe media (ss. 161-172). Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Weibel, P. (1994). Ars Electronica. An Interview by Johan Pijnappel, Art and Designe, 9 (11-12), s. 28.
  Google Scholar

Welsch, W. (1998). Sztuczne raje? Rozważania o świecie mediów elektronicznych i o innych światach. W: A. Zeidler-Janiszewska (red.), Problemy ponowoczesnej pluralizacji kultury. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha (t. 1, ss. 167-188). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
  Google Scholar

Wołyński, M. (2018). Pomiędzy white cube’m a black box’em. Współczesne sposoby aranżacji obrazów projektowanych. W: R. W. Kluszczyński, T. Załuski (red.), Wideo w sztukach wizualnych (ss. 101-122). Łódź – Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Galeria Labirynt.
  Google Scholar

Zawojski, P. (2018). Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  Google Scholar

Ziębińska-Witek, A. (2013). Estetyki reprezentacji śmierci w ekspozycjach historycznych. W: M. Fabiszak, M. Owsiński (red.), Obóz-muzeum. Trauma we współczesnym wystawiennictwie (ss. 31-50). Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Ziębińska-Witek, A. (2011). Historia w muzeach. Studium ekspozycji Holokaustu. Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej.
  Google Scholar


Published
2021-05-13

Cited by

Syska, R. (2021) “To Touch a Movie: Technical Conditions of the Phenomenon of Film in a Museum”, Kwartalnik Filmowy, (113), pp. 68–90. doi: 10.36744/kf.689.

Authors

Rafał Syska 
r.syska@onet.eu
Jagiellonian University Poland
http://orcid.org/0000-0001-9680-0923

Associate Professor at the Institute of Audiovisual Arts, Jagiellonian University in Kraków. Film historian specializing in contemporary cinema and post-film practices. The author of i. a.: Film i przemoc. Sposoby obrazowania przemocy w kinie [Film and Violence: Violence Representations in Cinema] (2003), Zachować dystans. Filmowy świat Roberta Altmana [Keep the Distance: The Cinematic World of Robert Altman] (2008), Poezja obrazu. Filmy Theo Angelopoulosa [Poetry of the Image: Films of Theo Angelopoulos] (2008), Filmowy neomodernizm [Neomodernism in Film] (2014), Historia filmu. Od Edisona do Nolana [History of Film: From Edison to Nolan] (2015). Editor of Słownik filmu [Film Dictionary] (2005, 2nd ed. 2010) and numerous books, i. a.: Arcydzieła klasycznego kina amerykańskiego [Masterpieces of Classical American Cinema] (2013) and Niezrealizowane arcydzieła kina [Unfinished Masterpieces of Cinema] (2018). He co-edited the series Mistrzowie kina amerykańskiego [Masters of American Cinema] (2006-2009) and the four-volume Historia kina [History of Cinema] (from 2009). He received grants of the Foundation for Polish Science and The Kościuszko Foundation. In 2012, visiting scholar at Columbia University in New York and the University of Southern California in Los Angeles. He run Erasmus Plus classes in Middlesex University London, Masarykova Univerzita in Brno, Lietuvos Muzikos ir Teatro Akademija in Vilnius and Universidad de Málaga. Creator, founder and editor-in-chief of the Ekrany magazine (2011-2018). Curator of exhibitions at the National Museum in Kraków: Stanley Kubrick (2014) and Wajda (2019). Since 2016 he is the director of the National Centre of Film Culture in Łódź.



Statistics

Abstract views: 485
PDF downloads: 424


License

Copyright (c) 2021 Rafał Syska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.