Ralph Steiner, pionier wśród eklektyków lub „jak pięknie faluje woda”
Abstrakt
Syska prezentuje sylwetkę artystyczną i twórczość Ralpha Steinera (1899-1986), którego pochodzenie, losy oraz biograficzne i towarzyskie uwarunkowania stanowiły symptomatyczny wzór kariery amerykańskiego awangardzisty późnych lat 20. i 30. XX w. Jak twierdzi autor, amerykańska awangarda filmowa – wbrew utartym sądom – nie narodziła się w 1943 r. w chwili premiery Sieci popołudniowych (Meshes of the Afternoon) Mayi Deren i Alexandra Hammida, ale istniała już od ponad dekady, rozwijała się w osobnych nurtach, stworzyła namiastkę artystycznej bohemy i wydała na świat gromadkę utalentowanych twórców. Jednym z najwybitniejszych przedstawicieli tego nurtu był właśnie Ralph Steiner. Przegląd twórczości tego reżysera Rafał Syska kończy stwierdzeniem, że najważniejsza dla Steinera była nie technika i formalne aspekty kina, ale możliwość ukazywania piękna falującej wody (wyrafinowana plastyka obrazów pozbawiona odniesień znaczeniotwórczych), co stało się tematem jego najsłynniejszego filmu – H2O (1929).
Słowa kluczowe:
Ralph Steiner, amerykańska awangarda, falująca wodaBibliografia
Alexander William, Film on the Left: American Documentary Film from 1931 to 1942, Princeton University Press, Princeton, NY 1981, s. 15.
Google Scholar
Horak Jean-Christopher, Avant-Garde Film, w: Grand Design. Hollywood as a Modern Business Enterprise, red. T. Balio, University of California Press, Berkeley, Los Angeles, London, 1995, s. 388-389.
Google Scholar
MacDonald Scott, Ralph Steiner, w: Lovers of Cinema. The First American Film Avant-Garde 1919-1945, red. J.-Ch. Horak, The University of Wisconsin Press, Madison 1995, s. 215.
Google Scholar
Seldes Gilbert, Some Amateur Movies, „New Republic” 1929, 6 March, s. 71.
Google Scholar
Steiner Ralph, In Pursuits of Clouds, University of New Mexico Press, Albuquerque 1985.
Google Scholar
Steiner Ralph, Leo Hurwizt, A New Approach to Film Making, „New Theatre”, September 1935, s. 22.
Google Scholar
Autorzy
Rafał Syskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Adiunkt hab. w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Autor książek, m.in. Film i przemoc. Sposoby obrazowania przemocy w kinie (2003), Poezja obrazu. Filmy Theo Angelopoulosa (2008), Zachować dystans. Filmowy świat Roberta Altmana (2008).
Statystyki
Abstract views: 36PDF downloads: 10
Licencja
Prawa autorskie (c) 2010 Rafał Syska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Rafał Syska, Dotknięcie filmu. Techniczne uwarunkowania obecności filmu w muzeum , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Rafał Syska, Pamięć filmu. Mnemotechnika muzeów kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 125 (2024): Kino jako maszyna pamiętania
- Rafał Syska, Urok jawnogrzesznicy. „Maddalena” Jerzego Kawalerowicza , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
- Rafał Syska, Film jako plac budowy , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Rafał Syska, „Smart cinema”. Mądre kino z „indie” świata , Kwartalnik Filmowy: Nr 93-94 (2016): Kino amerykańskie
- Rafał Syska, Ślady niepowstałych filmów , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Rafał Syska, Ciało w filmowym neomodernizmie , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Rafał Syska, Eksperymenty z podzielonym ekranem , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
- Rafał Syska, Doświadczyć wnętrza kina. Analiza narracyjna „Inland Empire” Davida Lyncha , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Rafał Syska, Wewnętrzny świat kobiet. Wczesna twórczość Chantal Akerman , Kwartalnik Filmowy: Nr 79 (2012): Wnętrza. O filmowej przestrzeni zamkniętej