Assembling Frankenstein

Beata Kosińska-Krippner

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Institute of Art, Polish Academy of Sciences (Poland)

Abstract

Kosińska-Krippner presents the volume Der Frankenstein-Komplex. Kulturgeschichtliche Aspekte des Traums vom künstlichen Menschen (ed. Rudolf Drux, 1999), a collection of papers given by artists, scholars and commentators at an interdisciplinary symposium on cultural and historical aspects of the dream of artificial human in Weimar on June 18-20, 1999. The book contains literary and scholarly texts on artificial human constructed by medical, biological or physical experiments or created by social and medial mechanisms. The collection features two articles on the cinema; literary and film critic Hans Jörg Marsilius’s filmography of 43 major films on Frankenstein in the history of motion pictures (1910-1994) and variations typical of the genre with a commentary; the other text entitled Master and Servant: On Artificial Man in Film, was written by Thomas Koebner, a film science lecturer from Mainz. He says in the article that man’s relation to artificial human reflects a kind of the primeval conflict between master and slave.



Keywords:

Frankenstein, Rudolf Drux, review

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar


Published
2000-12-31

Cited by

Kosińska-Krippner, B. (2000) “Assembling Frankenstein”, Kwartalnik Filmowy, (31-32), pp. 353–358. doi: 10.36744/kf.4223.

Authors

Beata Kosińska-Krippner 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Institute of Art, Polish Academy of Sciences Poland

Asystent w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej Instytutu Sztuki PAN; zajmuje się teorią i historią filmu i telewizji; od 1998 r. sekretarz redakcji „Kwartalnika Filmowego”, w którym w latach 1993-2005 publikowała m.in. doroczną kronikę wydarzeń filmowych obejmującą lata 1992-2002. Od 1997 r. współpracuje z kwartalnikiem „Polish Culture” wydawanym przez Związek Polskich Autorów i Kompozytorów ZAKR. Na przełomie 1997 i 1998 r. współprowadziła autorską audycję radiową popularyzującą film. W latach 1997-1998 współpracowała z Polską Agencją Prasową (recenzje filmowe). Autorka Katalogu Filmów Dokumentalnych Programu II TVP S.A 1976-1996 (wyd. Telewizja Polska S.A. – Prasowa Agencja Telewizyjna, 1996). Konsultantka i autorka haseł z zakresu filmu do wydawnictw encyklopedycznych, m.in. haseł osobowych do Leksykonu kultury polskiej poza krajem od roku 1939 (t. I, red. Krzysztof Dybciak, Zdzisław Kudelski, wyd. Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2000).



Statistics

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


License

Copyright (c) 2000 Beata Kosińska-Krippner

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.


Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>