Methodological Problems in Researching the Cinema of the Polish People’s Republic Era

Piotr Zwierzchowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Kazimierz Wielki University, Bydgoszcz (Poland)

Krzysztof Kornacki


University of Gdańsk (Poland)

Abstract

The article consists of two parts: a diagnosis of the current state of research on the cinema of the socialist period, and a postulate. According to the authors Polish film historiography focuses mainly on the aesthetic aspect (the description of the work of film directors recognised as authors and artists dominates). Referring to the methodological assumptions of the new historicism and New Cinema History, the authors express concern caused by a lack of historism in the historiography of cinema of the socialist era. They therefore suggest “a return to the source”, that is the archives; a certain restrain in one’s interpretative ambitions, thorough research allowing the description of specific film projects in relation to their economic, social and political context; research on the culture of production in Polish cinema; research of film para-texts (stills, posters, trailers, movie advertising, etc.) and marginalised phenomena (such as educational cinema or “Polish school of dubbing”) and research on film reception (both audience and written film reviews).


Keywords:

Polish People’s Republic, New Cinema History, film historiography

Greenblatt, Stephen. 2006. Kultura. Tłum. A. Rajca-Salata. W: tegoż. Poetyka kulturowa. Pisma wybrane. red. i wstęp K. Kujawińska-Courtney. Kraków.
  Google Scholar

Heck, Dorota. 1997. Wokół nowego historycyzmu. „Pamiętnik Literacki” 2.
  Google Scholar

Helman, Alicja. 1989. Jak uczyć historii filmu? (1). Refleksje teoretyczne. „Kino” 4.
  Google Scholar

Helman, Alicja. 2000. Żywot człowieka uczciwego albo o wieloznaczności dyskursu Wajdy (Człowiek z marmuru Andrzeja Wajdy). W: M. Hendrykowska (red.). Widziane po latach. Analizy i interpretacje filmu polskiego. Poznań.
  Google Scholar

Kujawińska-Courtney, Krystyna. 2006. Wprowadzenie. W: S. Greenblatt. Poetyka kulturowa. Pisma wybrane. red. i wstęp K. Kujawińska-Courtney. Kraków.
  Google Scholar

Madej, Alina. 1992. Historia filmu dzisiaj: wątpliwości i nadzieje. „Studia Filmoznawcze” 12 (Filmoznawstwo, film, telewizja).
  Google Scholar

Rutkowska, Teresa. 2009. Dynamika historii. „Kwartalnik Filmowy” 67-68.
  Google Scholar

Stenogram z obrad konferencji z przedstawicielami Filmu Polskiego odbytej w KC PZPR w dniu 6 lutego 1967 r., maszynopis, kopia K. 184. Archiwum Filmoteki Narodowej, sygn. A-208, poz. 18, k. 115-116.
  Google Scholar

Walas, Teresa. 2003. Zrozumieć swój czas. Kultura polska po komunizmie – rekonesans, Kraków.
  Google Scholar

Wayne Don E. 1990. New Historicism. W: . M. Coyle, P. Garside (red.) Encyclopedia of Literature and Criticism. London.
  Google Scholar

Zajiček, Edward. 2009. Poza ekranem. Polska kinematografia w latach 1896-2005. Warszawa.
  Google Scholar

Zaremba, Marcin. 2002. Komunizm, legitymizacja, nacjonalizm. Nacjonalistyczna legitymizacja władzy komunistycznej w Polsce. Warszawa.
  Google Scholar


Published
2014-03-31

Cited by

Zwierzchowski, P. and Kornacki, K. (2014) “Methodological Problems in Researching the Cinema of the Polish People’s Republic Era”, Kwartalnik Filmowy, (85), pp. 28–39. doi: 10.36744/kf.2452.

Authors

Piotr Zwierzchowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Kazimierz Wielki University, Bydgoszcz Poland

Filmoznawca, profesor Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgosz­czy. Główny przedmiot jego badań stanowi histo­ria kina polskiego po II wojnie światowej, zwłaszcza socrealizm i kino lat 60. Autor książek, m.in.: Zapomniani bohaterowie. O bohaterach fil­mowych polskiego socrealizmu (2000), Pęknięty monolit. Konteksty polskiego kina socrealistycz­nego (2005), Spektakl i ideologia. Szkice o filmo­wych wyobrażeniach śmierci heroicznej (2006), Zezowate szczęście (2006), Kino nowej pamięci. Obraz II wojny światowej w kinie polskim lat 60. (2013).


Authors

Krzysztof Kornacki 

University of Gdańsk Poland

Filmoznawca, profesor Uni­wersytetu Gdańskiego, wykładowca Gdyńskiej Szkoły Filmowej, specjalizuje się w historii kina polskiego. Autor książek: Kino polskie wobec katolicyzmu 1945-1970 (2004) oraz „Popiół i dia­ment” Andrzeja Wajdy (2011); współredaktor tomów: Poszukiwanie i degradowanie sacrum w kinie (2002) oraz Sacrum w kinie: dekadę później (2013).

 



Statistics

Abstract views: 68
PDF downloads: 50


License

Copyright (c) 2014 Piotr Zwierzchowski, Krzysztof Kornacki

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.