Methodological Problems in Researching the Cinema of the Polish People’s Republic Era
Piotr Zwierzchowski
kwartalnik.filmowy@ispan.plKazimierz Wielki University, Bydgoszcz (Poland)
Krzysztof Kornacki
University of Gdańsk (Poland)
Abstract
The article consists of two parts: a diagnosis of the current state of research on the cinema of the socialist period, and a postulate. According to the authors Polish film historiography focuses mainly on the aesthetic aspect (the description of the work of film directors recognised as authors and artists dominates). Referring to the methodological assumptions of the new historicism and New Cinema History, the authors express concern caused by a lack of historism in the historiography of cinema of the socialist era. They therefore suggest “a return to the source”, that is the archives; a certain restrain in one’s interpretative ambitions, thorough research allowing the description of specific film projects in relation to their economic, social and political context; research on the culture of production in Polish cinema; research of film para-texts (stills, posters, trailers, movie advertising, etc.) and marginalised phenomena (such as educational cinema or “Polish school of dubbing”) and research on film reception (both audience and written film reviews).
Keywords:
Polish People’s Republic, New Cinema History, film historiographyReferences
Greenblatt, Stephen. 2006. Kultura. Tłum. A. Rajca-Salata. W: tegoż. Poetyka kulturowa. Pisma wybrane. red. i wstęp K. Kujawińska-Courtney. Kraków.
Google Scholar
Heck, Dorota. 1997. Wokół nowego historycyzmu. „Pamiętnik Literacki” 2.
Google Scholar
Helman, Alicja. 1989. Jak uczyć historii filmu? (1). Refleksje teoretyczne. „Kino” 4.
Google Scholar
Helman, Alicja. 2000. Żywot człowieka uczciwego albo o wieloznaczności dyskursu Wajdy (Człowiek z marmuru Andrzeja Wajdy). W: M. Hendrykowska (red.). Widziane po latach. Analizy i interpretacje filmu polskiego. Poznań.
Google Scholar
Kujawińska-Courtney, Krystyna. 2006. Wprowadzenie. W: S. Greenblatt. Poetyka kulturowa. Pisma wybrane. red. i wstęp K. Kujawińska-Courtney. Kraków.
Google Scholar
Madej, Alina. 1992. Historia filmu dzisiaj: wątpliwości i nadzieje. „Studia Filmoznawcze” 12 (Filmoznawstwo, film, telewizja).
Google Scholar
Rutkowska, Teresa. 2009. Dynamika historii. „Kwartalnik Filmowy” 67-68.
Google Scholar
Stenogram z obrad konferencji z przedstawicielami Filmu Polskiego odbytej w KC PZPR w dniu 6 lutego 1967 r., maszynopis, kopia K. 184. Archiwum Filmoteki Narodowej, sygn. A-208, poz. 18, k. 115-116.
Google Scholar
Walas, Teresa. 2003. Zrozumieć swój czas. Kultura polska po komunizmie – rekonesans, Kraków.
Google Scholar
Wayne Don E. 1990. New Historicism. W: . M. Coyle, P. Garside (red.) Encyclopedia of Literature and Criticism. London.
Google Scholar
Zajiček, Edward. 2009. Poza ekranem. Polska kinematografia w latach 1896-2005. Warszawa.
Google Scholar
Zaremba, Marcin. 2002. Komunizm, legitymizacja, nacjonalizm. Nacjonalistyczna legitymizacja władzy komunistycznej w Polsce. Warszawa.
Google Scholar
Authors
Piotr Zwierzchowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Kazimierz Wielki University, Bydgoszcz Poland
Filmoznawca, profesor Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Główny przedmiot jego badań stanowi historia kina polskiego po II wojnie światowej, zwłaszcza socrealizm i kino lat 60. Autor książek, m.in.: Zapomniani bohaterowie. O bohaterach filmowych polskiego socrealizmu (2000), Pęknięty monolit. Konteksty polskiego kina socrealistycznego (2005), Spektakl i ideologia. Szkice o filmowych wyobrażeniach śmierci heroicznej (2006), Zezowate szczęście (2006), Kino nowej pamięci. Obraz II wojny światowej w kinie polskim lat 60. (2013).
Authors
Krzysztof KornackiUniversity of Gdańsk Poland
Filmoznawca, profesor Uniwersytetu Gdańskiego, wykładowca Gdyńskiej Szkoły Filmowej, specjalizuje się w historii kina polskiego. Autor książek: Kino polskie wobec katolicyzmu 1945-1970 (2004) oraz „Popiół i diament” Andrzeja Wajdy (2011); współredaktor tomów: Poszukiwanie i degradowanie sacrum w kinie (2002) oraz Sacrum w kinie: dekadę później (2013).
Statistics
Abstract views: 68PDF downloads: 50
License
Copyright (c) 2014 Piotr Zwierzchowski, Krzysztof Kornacki
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Piotr Zwierzchowski, What Happened in Brighton , Kwartalnik Filmowy: No. 113 (2021): Film and Technology
- Mariusz Guzek, Piotr Zwierzchowski, More Than Anthology , Kwartalnik Filmowy: No. 104 (2018): Essay, Found Footage, Compilation Film
- Piotr Zwierzchowski, The Sheriff of the County Party Committee: The Image of the Communist Party Secretary in Polish Cinema of the 1970s , Kwartalnik Filmowy: No. 92 (2015): Polish Cinema and Politics
- Piotr Zwierzchowski, Political Contexts of Popular Cinema in Poland in the 1980s , Kwartalnik Filmowy: No. 103 (2018): Young Polish Cinema – Confrontation of Generations
- Aldona Ossowska-Zwierzchowska, Piotr Zwierzchowski, Spectacle of Hospitality: “The Candlelight Party” by Antoni Krauze , Kwartalnik Filmowy: No. 100 (2017): On Celebrating
- Krzysztof Kornacki, With Respect to the Past , Kwartalnik Filmowy: No. 89-90 (2015): Redefinitions of the Classics
- Piotr Zwierzchowski, Woman, Communist, Filmmaker , Kwartalnik Filmowy: No. 91 (2015): Film Between Pop Music and Pop Culture