Spectacle of Hospitality: “The Candlelight Party” by Antoni Krauze

Aldona Ossowska-Zwierzchowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Kazimierz Wielki University (Poland)

Piotr Zwierzchowski


Kazimierz Wielki University (Poland)

Abstract

The Candlelight Party (1980) by Antoni Krauze, based on a story by Jan Himilsbach, is a story about the imitation and the desire to stand out resulting from aspirations, constituting at the same time a critical reference to the socialist consumerism of the era of Edward Gierek The protagonists want to accentuate their status by organizing the party, to a large extent referring to the imitation of customs and attitudes. Regardless, the title party does not cease to be something special, allowing you to go beyond everyday life. The creation of social identification through the preparation of the party, the manner of behaviour, the selection of dishes and alcohol is something universal, and both the aspirations of the heroes and feasting customs are not associated only with the culture of the Polish People’s Republic. This context has a fundamental meaning in the film. The Candlelight Party, as well as other films from the 70s cited by the authors, are also a fascinating description of customs of everyday life and celebration.


Keywords:

Antoni Krauze, Jan Himilsbach, Polish People’s Republic

[Kłossowski, Tadeusz]. „Podajemy do stołu.” W Kuchnia warszawska, 69-87. Warszawa: Wydawnictwo Przemysłu Lekkiego i Spożywczego, 1961.
  Google Scholar

Brzostek, Błażej. PRL na widelcu. Warszawa: Baobab, 2010.
  Google Scholar

Czekalski, Tadeusz. „Czasy współczesne.” W Obyczaje w Polsce. Od średniowiecza do czasów współczesnych, red. Andrzej Chwalba, 339-426. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.
  Google Scholar

Gliński, Piotr. „Orientacja stylu życia na „mieć”. Z badań miejskich stylów życia w Polsce”. Kultura i Społeczeństwo 2 (1985): 75-91.
  Google Scholar

Himilsbach, Jan. „Party przy świecach.” W Opowiadania zebrane, tegoż, 285-321. Kraków: vis-à-vis/Etiuda, 2008.
  Google Scholar

Jachymek, Karol. „Wszystko czerwone. Coca-cola, PRL i kino polskie.” W W garnku kultury. Rozważania nad jedzeniem w przestrzeni społeczno-kulturowej, red. Aleksandra Drzał-Sierocka, 87-109. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2014.
  Google Scholar

Jaworska, Justyna. „Papierosy ekstramocne.” W Obyczaje polskie. Wiek XX w krótkich hasłach, red. Małgorzata Szpakowska, 220-228. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B., 2008.
  Google Scholar

Kosiński, Krzysztof. Historia pijaństwa w czasach PRL. Polityka – obyczaje – szara strefa – patologie, Warszawa: Wydawnictwo Neriton, Instytut Historii PAN, 2008.
  Google Scholar

Kurz, Iwona. „Kieliszki w dłoń. Motyw alkoholu w powojennym filmie polskim.” Dialog 4 (2000): 135-150.
  Google Scholar

Marszałek, Rafał. „Wódko, wódeczko.” W Kino rzeczy znalezionych, tegoż, 113-134. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2006.
  Google Scholar

Sulima, Roch. „Semantyka libacji alkoholowej.” W Antropologia codzienności, tegoż, 93-118. Kraków: Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2000.
  Google Scholar

Wieczorkiewicz, Anna. „„Kraj, alkohol. system i ludzie”. Alkohol w komediach filmowych PRL-u.” W Terytoria smaku. Studia z antropologii i socjologii jedzenia, red. Urszula Jarecka, Anna Wieczorkiewicz, 389-428. Warszawa: Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UW, Wydawnictwo IFiS PAN, 2014.
  Google Scholar

Zborowska, Agata. „Rzeczy i style życia w PRL, czyli co można znaleźć w archiwum Andrzeja Sicińskiego?.” Kultura Popularna 2 (2014). Kultura popularna w PRL, 6-17, red. Barbara Giza, Piotr Zwierzchowski.
  Google Scholar


Published
2017-12-31

Cited by

Ossowska-Zwierzchowska, A. and Zwierzchowski, P. (2017) “Spectacle of Hospitality: ‘The Candlelight Party’ by Antoni Krauze”, Kwartalnik Filmowy, (100), pp. 193–204. doi: 10.36744/kf.1999.

Authors

Aldona Ossowska-Zwierzchowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Kazimierz Wielki University Poland

Dr nauk humanistycznych; zajmuje się problematyką dziecka i dzieciństwa w przeszłości, a zwłaszcza wizerunkami dziecka i narracjami o dziecku w kulturze polskiej XX w., jak również kulturą PRL. Autorka książki Moralistyka okresu wczes­nego Cesarstwa Rzymskiego wobec problemów wychowania w rodzinie, redaktorka i współredaktorka tomów: Zobaczyć dziecko. Literackie i fil­mowe portrety dziecka w Polsce w XX wieku oraz wydania tematycznego „Przeglądu Pedagogicz­nego” (nr 1/2012): Dziecko w Polsce w XX wieku.


Authors

Piotr Zwierzchowski 

Kazimierz Wielki University Poland

Filmoznawca i kulturoznawca, profesor zwyczajny w Instytucie Filologii Polskiej i Kulturoznawstwa Uniwersytetu Kazimie­rza Wielkiego w Bydgoszczy, prezes Polskiego To­warzystwa Badań nad Filmem i Mediami. Zajmuje się historią kina polskiego. Autor książek: Zapom­niani bohaterowie. O bohaterach filmowych pol­skiego socrealizmu (2000), Piękny sen pedagoga. Literackie i filmowe portrety świata edukacji (2005), Pęknięty monolit. Konteksty polskiego kina socrealistycznego (2005), Spektakl i ideolo­gia. Szkice o filmowych wyobrażeniach śmierci heroicznej (2006), Zezowate szczęście (2006, wyd. ang.: Munk’s „Bad Luck”, 2009), Kino nowej pa­mięci. Obraz II wojny światowej w kinie polskim lat 60. (2013); redaktor i współredaktor tomów zbiorowych, m.in.: Kino polskie wobec umierania i śmierci (2005), Kino polskie po roku 1989 (2007), Październik 1956 w literaturze i filmie (2010), Polskie kino popularne (2011), Kino pol­skie wobec II wojny światowej (2011), Polskie piś­miennictwo filmowe (2013), Kino, którego nie ma (2013), Konrad Eberhardt (2013), Polskie seriale telewizyjne (2014), Aleksander Jackiewicz (2015).



Statistics

Abstract views: 41
PDF downloads: 22


License

Copyright (c) 2017 Aldona Ossowska-Zwierzchowska, Piotr Zwierzchowski

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.