Phenomenology of Film Images: Video Essay as a Thematic Criticism and Art of Interpretation
Abstract
The text is an attempt to adapt the tradition of French thematic criticism to the needs of the analysis of basic techniques and the poetics of film essays. The common part of the compared discourses is the authors’ interest in searching for the “theme” characteristic of the poet/director’s work treated as a whole. This “theme” is specially defined here, mainly through the prism of its obsessive intensity and countable repetitions in a given poetic/film creativity. In the article devoted to film essay (as a genre of interpretative statements about a film/director’s work), the topic connected with the problem of film interpretation was raised: how is its non-verbal (that is film) form possible? The examples analysed in the text are mainly selected video essays by Kogonada.
Keywords:
phenomenology, video essay, KogonadaReferences
Abramowska, Janina. Powtórzenia i wybory. Studia z tematologii i poetyki historycznej. Poznań: Rebis, 1995.
Google Scholar
Bachelard, Gaston. Wyobraźnia poetycka. Wybór pism, edited by H. Chudak, transl. H. Chudak, A. Tatarkiewicz. Warszawa: PIW, 1975.
Google Scholar
Biliński, Paweł. „Palimpsesty. Wideoeseje Kevina B. Lee”. EKRANy 5 (2016): 14-18.
Google Scholar
Bobowski, Sławomir. Dyskurs filmowy Zanussiego. Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej, 1996.
Google Scholar
Głowiński, Michał. „Wprowadzenie”. Pamiętnik Literacki 2 (1971): 175-187.
Google Scholar
Helman, Alicja. „Problemy interpretacji dzieł filmowych”. In Interpretacja dzieła, edited by M. Czerwiński, 155-165, Wrocław: Ossolineum, 1987.
Google Scholar
Karpiński, Wojciech. „Gaston Bachelard”. In Antologia współczesnej krytyki literackiej we Francji, edited by W. Karpiński, 283-284. Warszawa: Czytelnik, 1974.
Google Scholar
Koschany, Rafał. „Wideoesej”. In R. Koschany, Zamiast interpretacji. Między doświadczeniem kinematograficznym a rozumieniem filmu, 210-222. Poznań: Wydawnictwo Naukowe WNS UAM, 2017.
Google Scholar
Krajewski, Piotr. „Obrazy z recyklingu, obrazy z odzysku. Remiks, sampling, scratching… O kinie found footage”. Widok. WRO Media Art. Reader 1 (2009): 72-81.
Google Scholar
Liguziński, Stanisław. „Wideoesej. Zapiski na marginesach”. EKRANy 6 (2012): 76-82.
Google Scholar
Markiewicz, Henryk. „Rzut oka na współczesną teorię badań literackich za granicą”. In Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, vol. 1, edited by H. Markiewicz, 9-28. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1976.
Google Scholar
Markowski, Michał Paweł. „Fenomenologia”. In A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, 79-109, Kraków: Znak, 2006.
Google Scholar
Poulet, Georges. „Krytyka identyfikująca się”. Transl. J. Zbierska-Mościcka. In Szkoła Genewska w krytyce. Antologia, edited by H. Chudak, Z. Naliwajek, J. Żurowska, M. Żurowski, 158-169. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1998.
Google Scholar
Poulet, Georges. Metamorfozy czasu. Szkice krytyczne, edited by J. Błoński, M. Głowiński, transl. W. Błońska et al. Warszawa: PIW, 1977.
Google Scholar
Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław: Ossolineum, 1998.
Google Scholar
Starobinski, Jean. „Spojrzenie na obraz”. Transl. A. Olędzka-Frybesowa. Kresy 2 (1995): 28-39.
Google Scholar
Swoboda, Tomasz. „Alchemia Richarda”. In J.-P. Richard, Poezja i głębia, transl. T. Swoboda, 185-199. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2008.
Google Scholar
Wariacje na temat. Studia literackie, edited by J. Abramowska, A. Czyżak, Z. Kopeć. Poznań: Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”, 2003.
Google Scholar
Zając, Bartosz. „Esej audiowizualny – w stronę historii”. In Paradygmaty współczesnego kina, edited by R.W. Kluszczyński, T. Kłys, N. Korczarowska-Różycka, 99-112. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015.
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-538-6.07
Google Scholar
Żurowski, Maciej. „Przedmowa”. In Szkoła Genewska w krytyce. Antologia, edited by H. Chudak, Z. Naliwajek, J. Żurowska, M. Żurowski, 5-18. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1998.
Google Scholar
„The Image Master” (interview with Kogonada), https://www.nashvillescene.com/home/article/13058444/kogonada.
Google Scholar
https://vimeo.com/kogonada.
Google Scholar
Authors
Rafał Koschanykwartalnik.filmowy@ispan.pl
Adam Mickiewicz University in Poznań Poland
Dr hab., adiunkt w Zakładzie Semiotyki Kultury Instytutu Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, redaktor naczelny „Kultury Współczesnej”. Jego zainteresowania badawcze skupiają się na teorii interpretacji, pograniczu literaturoznawstwa i filmoznawstwa, kulturowych studiach miejskich oraz edukacji kulturowej. Autor książek Przypadek. Kategoria artystyczna i literacka w literaturze i filmie (2006, 2016) i Zamiast interpretacji. Między doświadczeniem kinematograficznym a rozumieniem filmu (2017), a także artykułów publikowanych w czasopismach naukowych oraz tomach zbiorowych. Współredaktor kilku książek, m.in.: Horyzonty interpretacji. Wokół myśli Paula Ricoeura (2003), Fenomen słowa (2009), Musical. Poszerzanie pola gatunku (2013).
Statistics
Abstract views: 220PDF downloads: 89
License
Copyright (c) 2018 Rafał Koschany

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Rafał Koschany, Architecture as Plot. „Parasite” by Bong Joon-ho , Kwartalnik Filmowy: No. 109 (2020): Architectural Space in Film
- Rafał Koschany, Broken Film: “Crux interpretum” as a Problem of the Theory and Practice of Interpretation (on the Example of Ingmar Bergman’s “Persona”) , Kwartalnik Filmowy: No. 119 (2022): (New) Film Theory
- Rafał Koschany, Why and How to Interpret Movies? Jacques Aumont’s Proposal , Kwartalnik Filmowy: No. 117 (2022): Unknown/Hidden Cinema
- Rafał Koschany, Genealogies of Polish Film Studies: From Juliusz Kleiner to Bolesław W. Lewicki , Kwartalnik Filmowy: No. 124 (2023): Streaming
- Rafał Koschany, Phenomenology and Film Studies: Stefan Morawski’s Commentary on Roman Ingarden’s Theory , Kwartalnik Filmowy: No. 126 (2024): Fantasy and Phantasm
- Rafał Koschany, Filming/Telling of Death: Sándor Kardos’ “Gravedigger” as a “Literary-Related” Film , Kwartalnik Filmowy: No. 97-98 (2017): Wandering Motifs
- Rafał Koschany, Sensualism – A Theoretical Proposal by Aleksander Kumor and Danuta Palczewska , Kwartalnik Filmowy: No. 128 (2024): Decolonizing Film Discourses
- Rafał Koschany, Realistic Musical?: Allen – Resnais – von Trier , Kwartalnik Filmowy: No. 75-76 (2011): Faces of Reality
- Rafał Koschany, “Eidôlon”: From Object Poems to Objects in Film , Kwartalnik Filmowy: No. 74 (2011): Film Objects
- Rafał Koschany, Children’s Cinephilia , Kwartalnik Filmowy: No. 81 (2013): Child in Film