Czytanie między obrazkami
Abstrakt
Giżycki opowiada o mało w Polsce znanym gatunku powieści obrazkowej jako gatunku z pogranicza filmu i literatury. Recenzuje powieść Magazyn snów Andrzeja Klimowskiego, która ukazała się niedawno w Polsce (pierwotnie wyszła w Londynie 1994 r.). Ta powieść, jak i następna The Secret, ewokuje poetykę marzenia sennego. Jak pisze Giżycki, najciekawsze w powieści obrazkowej jest to, co dzieje się pomiędzy poszczególnymi obrazkami-kadrami, to, co zmusza odbiorcę (czytelnika-widza) do zaangażowania własnej wyobraźni. Powieść Klimowskiego nie ma ciągłej linii narracyjnej. Jej bohaterowie przechodzą z jednego snu w drugi. Pełna jest aluzji do znanych utworów filmowych, do wczesnych filmów surrealistycznych, film noir, przywołuje reminiscencje z La Jetée Chrisa Markera i Blade Runnera Ridleya Scotta.
Słowa kluczowe:
powieść obrazkowa, Andrzej Klimowski, surrealizmBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Marcin Giżyckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone
Krytyk i historyk sztuki, autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Prorektor w warszawskiej Wyższej Szkole Sztuk Wizualnych i Nowych Mediów. Opublikował m.in. Nie tylko Disney (2000), Koniec i co dalej? (Szkice o postmodernizmie, sztuce współczesnej i końcu wieku (2001).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2002 Marcin Giżycki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Giżycki, Utracona cnota ulicznej sztuki , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe
- Marcin Giżycki, Debata kuchenna. Historia jednego nagrania i jednego zdjęcia , Kwartalnik Filmowy: Nr 65 (2009): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. II)
- Marcin Giżycki, Magiczne początki kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Marcin Giżycki, Krowa w łóżku, koń na fortepianie , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Marcin Giżycki, Kino odwróconego czasu , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Marcin Giżycki, Czar długich ujęć , Kwartalnik Filmowy: Nr 92 (2015): Kino polskie i polityka
- Marcin Giżycki, Blaski i cienie animacji w Bohemii , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Marcin Giżycki, Kino spontaniczne , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu
- Marcin Giżycki, Ostatnia wieczerza Judy Chicago , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Marcin Giżycki, Nos Kentridge’a , Kwartalnik Filmowy: Nr 69 (2010): Historia w filmie