Ameryka Wima Wendersa

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Giżycki analizuje filmy Wendersa pod kątem jego niewątpliwej fascynacji Ameryką. Żaden inny twórca europejski nie zrealizował tylu filmów w Ameryce, które byłyby, jeśli nie koniecznie formalnie europejskie, to przynajmniej jako takie postrzegane. Nie jest to jednak, jak to się dalej okaże, uwielbienie bezkrytyczne. Nie jest to też miłość obustronna. Autor podkreśla rozczarowanie wynikające ze zderzenia wizji reżysera z Ameryką prawdziwą, mitu z rzeczywistością. Mitu zaczerpniętego oczywiście z kina, które Wenders z takim upodobaniem i nostalgią cytował w swojej twórczości.



Słowa kluczowe:

Wim Wenders, Hollywood, kino europejskie

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2005-06-30

Cited By / Share

Giżycki, M. (2005) „Ameryka Wima Wendersa”, Kwartalnik Filmowy, (49-50), s. 189–207. doi: 10.36744/kf.3583.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Krytyk i historyk sztu­ki, autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opub­likował m in. Nie tylko Disney - rzecz, o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej ? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczo­wych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2005 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.