Sny, które można kupić za pieniądze

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest mało znanemu filmowi Sny, które można kupić za pieniądze (Dreams That Money Can Buy), zrealizowanemu przez dadaistę Hansa Richtera w latach 1944-1946 w USA. Ten nowelowy obraz, uważany za najważniejszy amerykański film Richtera, składa się z sześciu epizodów, których autorami – poza reżyserem – byli Max Ernst, Fernand Léger, Man Ray, Marcel Duchamp i Alexander Calder. Giżycki przedstawia sylwetkę Richtera, jego związki ze środowiskiem ekspresjonistów i futurystów oraz okoliczności, które doprowadziły do powstania tego przesyconego absurdalnym humorem obrazu. Autor opisuje kolejne części filmu, wskazując jednocześnie na liczne inspiracje poszczególnych współtwórców (m.in. Balet mechaniczny Légera, Akt schodzący ze schodów Duchampa, kolaże Ernsta). Zauważa również, że rama łącząca poszczególne nowelki jest parodią filmu noir. Według Giżyckiego film ten, mimo nazwisk wielkich twórców w czołówce, nigdy nie był rozpowszechniany ani nie doczekał się krytycznych czy naukowych opracowań, ponieważ nie trafił w swój czas – w drugiej połowie lat 40. surrealizm był już zjawiskiem poprzedniej epoki. Dziś film ten może być odbierany albo jako swego rodzaju dokumentalny zapis działań wielkich artystów, albo jako lekko spatynowany i pełen uroku eksperyment.



Słowa kluczowe:

Hans Richter, dadaizm, awangarda

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2006-09-30

Cited By / Share

Giżycki, M. (2006) „Sny, które można kupić za pieniądze”, Kwartalnik Filmowy, (54-55), s. 344–350. doi: 10.36744/kf.3480.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Krytyk i historyk sztuki, autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Is­land School of Design w USA. Opublikował m.in. Nie tylko Disney - rzecz o kinie animowa­nym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu. Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych (2006).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2006 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.