Kino się liczy. Zwrot obliczeniowy i metody ilościowe w badaniach nad filmem

Miłosz Stelmach

milosz.stelmach@gmail.com
Uniwersytet Jagielloński (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-4004-7121

Abstrakt

Autor tekstu proponuje krytyczną analizę obecnych trendów i potencjalnych zastosowań metod ilościowych w badaniach filmoznawczych. W tym celu przeprowadza zwięzłą rekonstrukcję podstaw metodologicznych, ścieżek rozwoju historycznego oraz kluczowych osiągnięć narzędzi statystycznych, eksperymentalnych oraz tych z zakresu humanistyki cyfrowej w odniesieniu do badań mediów audiowizualnych. Obejmuje to zarówno przegląd rozwijających się obecnie zjawisk, jak i filozoficzny namysł nad źródłami, konsekwencjami i potencjalnymi ograniczeniami badań ilościowych w obszarach tradycyjnie zajmowanych przez nauki humanistyczne. Metody ilościowe nie są przy tym traktowane jako zamiennik istniejących paradygmatów, lecz jako ich uzupełnienie, rozszerzenie, a często także inspiracja. Pozwala to zrozumieć dokonujące się obecnie przemiany całej dyscypliny, ale również zintegrować nowe narzędzia z tradycyjnymi podejściami badawczymi oraz zidentyfikować pułapki i trudności związane ze zmianą paradygmatu. [artykuł opublikowany w języku angielskim jako: Cinema Counts: The Computational Turn and Quantitative Methods in Film Studies]


Słowa kluczowe:

metody ilościowe, humanistyka cyfrowa, zwrot obliczeniowy, filmoznawstwo, humanistyka oparta na danych

Berry, D. (2011). The Computational Turn: Thinking about the Digital Humanities. Culture Machine, 12, pp. 1-22.
  Google Scholar

Bordwell, D. (2018). On the History of Film Style (2nd ed.). Madison: Irvington Way Press.
  Google Scholar

Brown, W. (2015). Politicizing Eye-Tracking Studies of Film. Refractory: A Journal of Entertainment Media, 25.
  Google Scholar

Crosby, A. W. (1997). The Measure of Reality: Quantification and Western Society. 1250-1600. Cambridge: Cambridge University Press.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781107050518   Google Scholar

Davies, T., Frank, M. (2013). “There’s No Such Thing as Raw Data”: Exploring the Sociotechnical Life of a Government Dataset. In: WebSci’13: Proceedings of the 5th Annual ACM Web Science Conference (pp. 75-78). New York: Association for Computing Machinery.
DOI: https://doi.org/10.1145/2464464.2464472   Google Scholar

Dimitriados, G. (2021). Considering Eye-Tracking as a Validation Tool in Cinema Research. Acta Universitatis Sapientiae, Film and Media Studies, 20, pp.129-150.
DOI: https://doi.org/10.2478/ausfm-2021-0018   Google Scholar

Gitelman, L. (ed.). (2013). “Raw data” Is an Oxymoron. Cambridge: MIT Press.
DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/9302.001.0001   Google Scholar

Gray, J. (2016). “Let Us Calculate!”: Leibniz, Llull, and the Computational Imagination. PublicDomainReview.org. https://publicdomainreview.org/essay/let-us-calculateleibniz-llull-and-the-computational-imagination/
  Google Scholar

Han, B. (2018). The Expulsion of the Other: Society, Perception and Communication Today. Cambridge: Polity Press.
  Google Scholar

Hunter, A. (2014). Digital Humanities as Third Culture. MedieKultur, 57, pp. 18-33.
DOI: https://doi.org/10.7146/mediekultur.v30i57.16318   Google Scholar

Jockers, M. (2013). Macroanalysis: Digital Methods and Literary History. Champaign: University of Illinois Press.
DOI: https://doi.org/10.5406/illinois/9780252037528.001.0001   Google Scholar

Jones, D. B. (1942). Quantitative Analysis of Motion Picture Content. The Public Opinion Quarterly, 6 (3), pp. 411-428.
DOI: https://doi.org/10.1086/265562   Google Scholar

Manovich, L. (2020). Cultural Analytics. Cambridge: MIT Press.
DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/11214.001.0001   Google Scholar

Moretti, F. (2013). Distant Reading. London – New York: Verso.
  Google Scholar

Roth, C. (2019). Digital, Digitized, and Numerical Humanities. Digital Scholarship in the Humanities, 34 (3), pp. 616-632.
DOI: https://doi.org/10.1093/llc/fqy057   Google Scholar

Snow, C. P. (1961). The Two Cultures and the Scientific Revolution. Cambridge: Cambridge University Press.
DOI: https://doi.org/10.1063/1.3057748   Google Scholar


Opublikowane
2024-10-01

Cited By / Share

Stelmach, M. (2024) „Kino się liczy. Zwrot obliczeniowy i metody ilościowe w badaniach nad filmem”, Kwartalnik Filmowy, (127), s. 6–28. doi: 10.36744/kf.2934.

Autorzy

Miłosz Stelmach 
milosz.stelmach@gmail.com
Uniwersytet Jagielloński Polska
https://orcid.org/0000-0003-4004-7121

Asystent w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, redaktor naczelny czasopisma o tematyce filmowej „Ekrany”. Autor książki Przeczucie końca. Modernizm, późność i polskie kino (2020). W swojej pracy naukowej zajmuje się tematyką filmowego modernizmu, kina bloku wschodniego oraz przemianami współczesnego kina artystycznego.



Statystyki

Abstract views: 225
PDF downloads: 203


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Miłosz Stelmach

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.