Eksperyment w filmie i sztuce ruchomego obrazu

Marek Hendrykowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

Hendrykowski stawia tezę, że żyjemy w czasach niebywałej inflacji pojęcia eksperymentu artystycznego, co utrudnia racjonalną ocenę wartości utworów uchodzących za nowatorskie w sztuce filmowej i sztuce nowych mediów. Pyta również, jak odróżnić eksperyment w sztuce od pseudoeksperymentu oraz zastanawia się, czy istnieją intersubiektywne kryteria, które umożliwiają jednoznaczne rozpoznanie różnicy między nimi? Autor tego polemicznego artykułu uznaje w całej rozciągłości prawo do poszukiwania w sztuce. Prawo do poszukiwania, a nie oszukiwania. Celem polemiki jest zwrócenie uwagi na zjawisko postępującej falsyfikacji eksperymentu w sztuce ruchomego obrazu. Marek Hendrykowski poddaje krytyce zwodniczy mit nowości wytwarzanych i lansowanych za wszelką cenę. Zbyt często bowiem to, co uchodzi za artystyczną nowość, okazuje się zaledwie gadżetowym nowinkarstwem udrapowanym w szacowny kostium sztuki nowych mediów. Intencją autora nie jest atak na eksperymentowanie, a przeciwnie – obrona eksperymentu, którego dzisiejsza przestrzeń kulturowa została w znacznej mierze zdominowana i zawłaszczona przez zalew nadprodukcji różnego rodzaju pseudoartystycznych wytworów. Nie wszystko w tej sferze jest względne i nie wszystko zależy od arbitralnej oceny, która – umiejętnie narzucona – łatwo zmienia się w konsensus kursujący w społecznym obiegu. Zdaniem autora różnica nie tkwi w „nowatorskim” posługiwaniu się technologią, ale polega na innowacji w sferze języka ruchomych obrazów. Ona, i tylko ona, czyni dany przekaz dziełem prawdziwie doniosłym.


Słowa kluczowe:

nowość, pseudoeksperyment, innowacja

Hopfinger Maryla, Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej, Warszawa 2003.
  Google Scholar

Hopfinger Maryla, Kultura audiowizualna u progu XXI wieku, Warszawa 1997
  Google Scholar

Irzykowski Karol, Śmierć kinematografu, „Świat” 1913 nr 21.
  Google Scholar

Osęka Andrzej, Nie lubię, lubię, „Polityka” 2000, nr 19.
  Google Scholar

Poeta zapozna Targeta. Rozmowa Anny Żebrowskiej z Tadeuszem Różewiczem, „Duży Format”, 19.12.2005 – dodatek do „Gazety Wyborczej” 2005, nr 294.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-06-30

Cited By / Share

Hendrykowski, M. (2013) „Eksperyment w filmie i sztuce ruchomego obrazu”, Kwartalnik Filmowy, (82), s. 213–222. doi: 10.36744/kf.2756.

Autorzy

Marek Hendrykowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

Profesor zwyczajny w Katedrze Filmu, Telewizji i Nowych Mediów UAM w Poznaniu; historyk i teoretyk filmu, medioznawca, badacz kultury współczesnej, ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, autor ksią­żek: Słowo w filmie, Autor jako problem poetyki filmu, Słownik terminów filmowych, Sztuka krót­kiego metrażu, Leksykon gatunków filmowych oraz Język ruchomych obrazów.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Marek Hendrykowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.