Szaleńcy i żołnierze nieznani

Teresa Rutkowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Punktem wyjścia artykułu jest stwierdzenie, że w Polsce – podobnie jak w innych krajach na wschód od granicy polsko-niemieckiej – pamięć o I wojnie światowej ukonstytuowała się inaczej niż w Europie Zachodniej, gdzie po dziś wojna ta jest uważana za katastrofę dziejową. Dla Polski koniec wojny oznaczał odzyskanie niepodległości po 123 latach niewoli. Wojna z Rosją, która wkrótce potem nastąpiła, zapisała się w zbiorowej świadomości Polaków znacznie mocniej. Autorka analizuje zachowane polskie filmy okresu niemego poświęcone Wielkiej Wojnie i wojnie polsko-bolszewickiej z punktu widzenia realizacji celów politycznych młodego państwa i umacniania mitu legionowego z Marszałkiem Piłsudskim jako bohaterem narodowym, w kontekście sporów o funkcje kulturowe kina.


Słowa kluczowe:

I wojna światowa, kino nieme, Józef Piłsudski

„Bilans górecczyzny”, „Gazeta Warszawska” 188 (06.07.1930): 5.
  Google Scholar

A. N. „Film oczekiwany i film poroniony”, „Gazeta Warszawska” 241 (15.08.1928): 4.
  Google Scholar

Borodziej, Włodzimierz, Maciej Górny. Nasza wojna. Europa Środkowo-Wschodnia 1914-1918. T. 1. Imperia. Warszawa: W.A.B., 2014.
  Google Scholar

Borycki, J. „Kino dla Wszystkich” 72 (1928): 8.
  Google Scholar

Czyżowicz, K. A. Pan Marszałek. Rzecz o Józefie Piłsudskim. Warszawa: Nakładem Związku Strzeleckiego. Skład Główny E. Wende i ska, 1926.
  Google Scholar

Fussell, Paul. The Great War and Modern Memory. New York: Oxford University Press, 2013.
  Google Scholar

Irzykowski, Karol. X muza. Zagadnienia estetyczne kina. Kraków: Krakowska Spółka Wydawnicza, 1924.
  Google Scholar

Janion, Maria. Płacz generała. Eseje o wojnie. Warszawa: Sic!, 1998.
  Google Scholar

K. A. „Nowaczyński przeciw szaleńcom”, „Kino dla Wszystkich” 72 (1928): 18.
  Google Scholar

Słonimski, Antoni. Kroniki Tygodniowe, t. 1. 1927-1931. Warszawa: LTW, 2001.
  Google Scholar

Sontag, Susan. Widok cudzego cierpienia. trans. S. Magala, Kraków: Wydawnictwo Karakter, 2010.
  Google Scholar

Véray, Laurent. „1914-1918, The First Media War of the Twentieth Century”, „Film History” vol. 22, no. 4 (2010): 408-425.
DOI: https://doi.org/10.2979/filmhistory.2010.22.4.408   Google Scholar

Williams, David. Media Memory and the First World War. Montreal-Kingston: McGill Queen’s University Press, 2009.
DOI: https://doi.org/10.1515/9780773576520   Google Scholar

Zahorska, Stefania. Wybór pism. Reportaże, publicystyka, eseje. ed. A. Nasiłowska. Warszawa: IBL PAN, 2010.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2015-12-31

Cited By / Share

Rutkowska, T. (2015) „Szaleńcy i żołnierze nieznani”, Kwartalnik Filmowy, (92), s. 6–21. doi: 10.36744/kf.2261.

Autorzy

Teresa Rutkowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska

Redaktor naczelna „Kwartalnika Filmowego”; pracuje w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Publikuje w „Kwartalniku Filmowym”, współpracuje z redakcją „Nowych Książek”, zajmuje się tłumaczeniami. Interesuje się problemami narracji i relacji między obrazem a słowem w filmie.



Statystyki

Abstract views: 149
PDF downloads: 50


Licencja

Prawa autorskie (c) 2015 Teresa Rutkowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.