Cudowny Kinemo
Abstrakt
Autorka chwali antologię Tadeusza Szczepańskiego i Bogusława Żyłki Cudowny Kinemo. Rosyjska myśl filmowa. Pozycja ta przywołuje osiągnięcia tak ważnego dla historii i teorii kinematografii światowej filmoznawstwa radzieckiego w Polsce postkomunistycznej nadal traktowanego marginalnie i po macoszemu. Cudowny Kinemo poszerza horyzonty refleksji nad kinem pierwszych jego lat, uzupełnia jej obraz o mniej znane wypowiedzi klasyków radzieckiej myśli filmowej i przywraca tym rozważaniom ich pierwotną świeżość. Według autorki książka Szczepańskiego i Żyłki to obowiązkowa lektura zarówno dla teoretyków i historyków filmu, a także ciekawostka dla zwykłych widzów.
Słowa kluczowe:
Tadeusz Szczepański, Bogusław Żyłko, recenzjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Łucja Dembykwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Pracownik naukowy w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Autorka książki Poza Rzeczywistością. Sporo wrażenie realności w historii francuskiej myśli filmowej (2003).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Łucja Demby

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Łucja Demby, Zdalne kino. Samotność widza wobec zmysłowego charakteru recepcji filmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 111 (2020): Zmysły i afekty
- Łucja Demby, Kozioł ofiarny i człowiek bez skazy. Sprawa Dreyfusa w filmie Romana Polańskiego „Oficer i szpieg” i wybrane problemy jego recepcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 114 (2021): Zanieczyszczenie, brud, skaza
- Łucja Demby, Kinofilia szerokokątna. Wybrane aspekty „nowej kinofilii” w piśmiennictwie francuskim – diagnozy i definicje , Kwartalnik Filmowy: Nr 120 (2022): Kultura filmowa
- Łucja Demby, Obraz powinien wychodzić poza ramy. Struktura „mis en abyme” dramatu Edmonda Rostanda i spektaklu Denisa Podalydèsa „Cyrano de Bergerac” , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Łucja Demby, Obrazy twórcze, obrazy (nie)pamięci... O fascynacji obrazem filmowym , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)
- Łucja Demby, Gra o człowieka. „Swój wśród obcych, obcy wśród swoich” Nikity Michałkowa , Kwartalnik Filmowy: Nr 56 (2006): Homo ludens