Obraz powinien wychodzić poza ramy. Struktura „mis en abyme” dramatu Edmonda Rostanda i spektaklu Denisa Podalydèsa „Cyrano de Bergerac”

Łucja Demby

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

W oparciu o analizę spektaklu, granego od 2006 r. w Comédie Française (z udziałem m.in. Andrzeja Seweryna), autorka omawia tzw. strukturę mis en abyme (efekty zwierciadlane, autotematyzm) Cyrana de Bergerac Edmonda Rostanda. Strukturę tę, wirtuozersko wręcz zwielokrotnioną przez autora na różnych płaszczyznach funkcjonowania utworu, można dostrzec już w samym dramacie. W spektaklu Denisa Podalydèsa (zainspirowanym filmem Jean-Paula Rappeneau Cyrano de Bergerac) zyskała ona jednak dodatkowy wymiar przez umieszczenie nad sceną ekranu i odniesienia do konwencji kina niemego. Analizując relacje przestrzenne i znaczeniowe, w jakie wchodzą dzięki temu zabiegowi teatr i film, Łucja Demby podkreśla, że obie sztuki są w gruncie rzeczy dwoma różnymi aspektami przedstawiania. W konkluzji autorka nawiązuje do refleksji Michela Foucault na temat „przedstawiania przedstawienia” w odniesieniu do obrazu Velázqueza Las Meninas.


Słowa kluczowe:

Comédie Française, mis en abyme, Edmond Rostand, Denis Podalydès, Michel Foucault

Assouline, Pierre. Cyrano de Podalydès, http://passouline.blog.lemonde.fr/2006/06/08/2006_06_cyrano_de_podal/
  Google Scholar

Bourgeois, Jean. „Cyrano de Bergerac” d’Edmond Rostand : le théâtre dans le théâtre www.cairn.info/revue-d-histoire-litteraire-de-la-france-2008-3-page-607.htm
DOI: https://doi.org/10.3917/rhlf.083.0607   Google Scholar

„Cyrano de Bergerac” Edmonda Rostanda w Polsce, http://www.cyranodebergerac.prv.pl
  Google Scholar

Dällenbach, Lucien. 1977. Le récit spéculaire. Paris: Seuil.
  Google Scholar

Foucault, Michel. 2000. Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych. Tłum. A. Tatarkiewicz. Gdańsk:Słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Lanson, Gustave, Paul Tuffrau. 1971. Historia literatury francuskiej w zarysie. Tłum. W. Bieńkowska. Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Margerie, Caroline de. 1997. Edmond Rostand ou le baiser de la gloire. Paris:Bernard Grasset.
  Google Scholar

Metz, Christian. 1968. Essais sur la signification au cinéma, t. I. Paris: Ed. Klincksieck.
  Google Scholar

Ortega y Gasset, José. 1980. Dehumanizacja sztuki i inne eseje. Tłum. P. Niklewicz. Warszawa: Czytelnik.
  Google Scholar

Rostand, Edmond. 1898. Cyrano de Bergerac. Komedia bohaterska w pięciu aktach. Tłum. M. Konopnicka i W. Zagórski. Warszawa: Nakładem Redakcji „Gazety Polskiej”.
  Google Scholar

Peyrade, Pauline. Cyrano de Bergerac – Denis Podalydès, http://drama-clic.blogspot.com/2007/09/cyrano-de-bergerac-denis-podalyds-2007.html.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2014-12-31

Cited By / Share

Demby, Łucja (2014) „Obraz powinien wychodzić poza ramy. Struktura „mis en abyme” dramatu Edmonda Rostanda i spektaklu Denisa Podalydèsa «Cyrano de Bergerac»”, Kwartalnik Filmowy, (87-88), s. 206–216. doi: 10.36744/kf.2395.

Autorzy

Łucja Demby 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Dr hab., adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagielloń­skiego. Studiowała filmoznawstwo i teatrologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Doktorat z za­kresu francuskiej teorii filmu: Poza rzeczywisto­ścią. Spór o wrażenie realności w historii francuskiej myśli filmowej (2002); habilitacja – monografia Harmonia świata. Twórczość filmowa Nikity Michałkowa (2009). W swoim dorobku ma publikacje z zakresu teorii i analizy filmu, analizy i recenzje spektakli teatralnych oraz tłumaczenia z języka francuskiego.



Statystyki

Abstract views: 56
PDF downloads: 38


Licencja

Prawa autorskie (c) 2014 Łucja Demby

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.