Elżbieta I – kobieta i królowa
Abstrakt
Autorka analizuje sposób przedstawienia królowej Elżbiety I w filmie Shekhara Kapura Elizabeth (1998). Według niej przedstawiony tu obraz władczyni znacznie różni się od jej innych filmowych portretów. Różnica polegałaby przede wszystkim na tym, że tym razem Elżbieta nie jest rozczarowaną królową, która chce kochać jak zwykła kobieta, ale raczej rozczarowaną zwykłą kobietą, która chce zostać prawdziwą królową. Stachówna dzieli filmowy żywot Elżbiety na dwa etapy – pierwszy, kiedy jest przede wszystkim kobietą, wpisany w sferę profanum; drugi, kiedy jest już tylko władczynią, przynależący do sfery sacrum. Od tego momentu królowa zmienia zupełnie swój wizerunek. W białych szatach i z bladą twarzą staje się żywym mitem, bóstwem – ucharakteryzowana na „Glorianę” i wieczną dziewicę. W ten sposób zaspokaja potrzebę mitu, który ratować ma świat przez chaosem i upadkiem rzeczywistości historycznej.
Słowa kluczowe:
Shekhar Kapur, królowa Elżbieta I, sacrum, profanumBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Grażyna Stachównakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Wykłada w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Autorka książek: 100 melodramatów (2000), Niedole miłowania. Ideologia i perswazja w melodramatach filmowych (2002).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Grażyna Stachówna

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Grażyna Stachówna, Alicja już tu nie mieszka... , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Grażyna Stachówna, Żuławski w Grand Guignolu , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
- Grażyna Stachówna, Mój debiut w „Kwartalniku” , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Grażyna Stachówna, Kinowi Proteusze. Ciało jako narzędzie i środek artystyczny , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Grażyna Stachówna, Obywatel Kutz – śląski gelender , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości
- Grażyna Stachówna, Listy Cyrana, chustka Desdemony i róża upiora opery, czyli filmowa rekwizytornia romansowa , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe