Kinowi Proteusze. Ciało jako narzędzie i środek artystyczny

Grażyna Stachówna

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Ciało ludzkie jest ważnym elementem kultury symbolicznej. Jego wiek, wygląd, ekspresja połączone z noszonym ubraniem, wykonywanymi ruchami, gestami i mimiką mogą być źródłem doznań estetycznych oraz skutecznym sposobem komunikacji niewerbalnej. Młodość – starość, uroda – brzydota, seksowność – aseksualność, elegancja – zaniedbanie itd. charakteryzują ludzi w życiu, definiują ich społecznie, stratyfikują klasowo. Poprzez ciało wyrażają się także wewnętrzne interakcje człowieka, jego zamierzenia, myśli i emocje. W specjalny sposób dotyczy to aktorów pojawiających się na scenie teatralnej i ekranie kinowym. Przedmiotem opisu są w eseju Stachówny ciała aktorów – „zmienne”, przekształcające się, będące środkiem wyrazu artystycznego, stające się elementem twórczej kreacji. Podrozdział Szminki, peruki i gorsety… autorka poświęca sztuce charakteryzacji ułatwiającej spektakularną zmianę cielesności, część Zmarszczki, skalpel i kolagen… – odważnemu wykorzystaniu wyglądu sprokurowanego aktorom przez czas i ich walce z postępującymi zmianami biologicznymi, zaś część Aktorski Proteusz – Benedict Cumberbatch – opisowi zmian wizerunkowych, jakie prezentuje w filmach ten angielski aktor.


Słowa kluczowe:

Benedict Cumberbatch, ciało, charakteryzacja

Kaczor, Katarzyna. 2008. Ciała gwiazd. W: Doświadczane, opisywane, symboliczne. Ciało w dyskursach kulturowych. Red. K. Łeńska-Bąk, M. Sztandara. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
  Google Scholar

Mauss, Marcel. 1973. Socjologia i antropologia. tłum. M. Król i in. Warszawa: PWN
  Google Scholar

Miśkiewicz, Janusz. 2011. Ciało czasu. Esej o teatrze. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
  Google Scholar

Skowroński, Krzysztof Piotr. 2008. Gęby, miny i grymasy. Aksjologia twarzy w estetyce deformacji. w: W: Doświadczane, opisywane, symboliczne. Ciało w dyskursach kulturowych. Red. K. Łeńska-Bąk, M. Sztandara. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-12-31

Cited By / Share

Stachówna, G. (2013) „Kinowi Proteusze. Ciało jako narzędzie i środek artystyczny”, Kwartalnik Filmowy, (83-84), s. 117–127. doi: 10.36744/kf.2689.

Autorzy

Grażyna Stachówna 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Profesor w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, historyk filmu, prowadzi badania związane z his­torią filmu powszechnego oraz polskiego, autorka m.in. dwu książek o twórczości Romana Polań­skiego i dwu o melodramatach filmowych. Intere­suje się kulturą popularną (książka Władcy wyobraźni. Sławni bohaterowie filmowi), jest wiel­bicielką kina indyjskiego (redakcja naukowa tomu Nie tylko Bollywood /2009/ i numeru Studiów Filmoznawczych” Bollywood - prawdy i mity). Zaj­muje się także zjawiskiem fandomu.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Grażyna Stachówna

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.