Gérard Philipe, czyli klucz do wspomnień
Abstrakt
Stachówna pisze, że Gérard Philipe był typem romantycznego kochanka. Ten typ historycznie zmiennego emploi reprezentuje ideał mężczyzny dla kobiet, a dla mężczyzn stanowi wzór męskości. Philipe był młody i urodziwy, nieco neurotyczny i subtelny. W latach 40. grał głównie role młodych ludzi nieszczęśliwie zakochanych, melancholijnych i słabych, np. François w Devil in the Flesh, Fabrice w The Charterhouse of Farma czy Faust w Beauty and the Devil. W latach 50. Philipe chciał zmienić swój wizerunek i udało mu się to dzięki roli czarnego charakteru w Fanfan la Tulipe Christiana-Jacque’a, która pomogła mu zdobyć międzynarodową sławę. Zupełnie inną rolę Philipe stworzył w Les orgueilleux Allégreta. Był alkoholikiem i wrakiem, który dzięki kobiecie odzyskał godność i cel w życiu. Z czasem jego bohaterowie, choć wciąż czarujący, wycofali się za mur cynizmu i nieprawdy (Monsieur Ripois, Les Grandes Manoeuvres i Niebezpieczne związki). Gorączka w El Paso była jego ostatnim filmem, ale był już chory i wkrótce zmarł na raka wątroby. Jego śmierć oznaczała koniec cinéma de papa, które zostało wyparte przez nową falę nowego aktorstwa (Belmondo, Trintignant, Léaud).
Słowa kluczowe:
Gérard Philipe, aktor, męskośćBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Grażyna Stachównakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Wykłada w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Autorka książek: 100 melodramatów (2000), Niedole miłowania. Ideologia i perswazja w melodramatach filmowych (2001).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2002 Grażyna Stachówna

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Grażyna Stachówna, Alicja już tu nie mieszka... , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Grażyna Stachówna, Żuławski w Grand Guignolu , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
- Grażyna Stachówna, Mój debiut w „Kwartalniku” , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Grażyna Stachówna, Kinowi Proteusze. Ciało jako narzędzie i środek artystyczny , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Grażyna Stachówna, Obywatel Kutz – śląski gelender , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości
- Grażyna Stachówna, Listy Cyrana, chustka Desdemony i róża upiora opery, czyli filmowa rekwizytornia romansowa , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Grażyna Stachówna, Elżbieta I – kobieta i królowa , Kwartalnik Filmowy: Nr 45 (2004): Sacrum w filmie
- Grażyna Stachówna, Odnawianie formuły. Melodramat końca wieku , Kwartalnik Filmowy: Nr 34 (2001): Kino przełomu wieków