Gérard Philipe, czyli klucz do wspomnień

Grażyna Stachówna

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Stachówna pisze, że Gérard Philipe był typem romantycznego kochanka. Ten typ historycznie zmiennego emploi reprezentuje ideał mężczyzny dla kobiet, a dla mężczyzn stanowi wzór męskości. Philipe był młody i urodziwy, nieco neurotyczny i subtelny. W latach 40. grał głównie role młodych ludzi nieszczęśliwie zakochanych, melancholijnych i słabych, np. François w Devil in the Flesh, Fabrice w The Charterhouse of Farma czy Faust w Beauty and the Devil. W latach 50. Philipe chciał zmienić swój wizerunek i udało mu się to dzięki roli czarnego charakteru w Fanfan la Tulipe Christiana-Jacque’a, która pomogła mu zdobyć międzynarodową sławę. Zupełnie inną rolę Philipe stworzył w Les orgueilleux Allégreta. Był alkoholikiem i wrakiem, który dzięki kobiecie odzyskał godność i cel w życiu. Z czasem jego bohaterowie, choć wciąż czarujący, wycofali się za mur cynizmu i nieprawdy (Monsieur Ripois, Les Grandes Manoeuvres i Niebezpieczne związki). Gorączka w El Paso była jego ostatnim filmem, ale był już chory i wkrótce zmarł na raka wątroby. Jego śmierć oznaczała koniec cinéma de papa, które zostało wyparte przez nową falę nowego aktorstwa (Belmondo, Trintignant, Léaud).



Słowa kluczowe:

Gérard Philipe, aktor, męskość

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2002-06-30

Cited By / Share

Stachówna, G. (2002) „Gérard Philipe, czyli klucz do wspomnień”, Kwartalnik Filmowy, (37-38), s. 69–81. doi: 10.36744/kf.4027.

Autorzy

Grażyna Stachówna 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Wykła­da w Instytucie Sztuk Audiowizual­nych UJ. Autorka książek: 100 melo­dramatów (2000), Niedole miłowa­nia. Ideologia i perswazja w melo­dramatach filmowych (2001).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2002 Grażyna Stachówna

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.