The Protei of the Cinema: The Body as a Tool and Means of Artistic Endeavour
Abstract
Human body is an important element of symbolic culture. Its age, appearance, expression com- bined with the clothes worn, movement, gestures and facial expressions can be a source of aes- thetic experience and an effective way of nonverbal communication. youth - age, beauty - ugliness, sexiness - asexuality, elegance - negligence, etc. characterise people in their life, and define them socially and in terms of social class. Internal interactions of a person, his intentions, thoughts and emotions are manifested through the body. It applies in a special way to actors ap- pearing on the stage of a theatre or on the cinema screen. The object of description of Stachówna’s essay are the bodies of actors - “variables”, transforming themselves, means of artistic expression, coming to be a part of the creative effort. In the subchapter Lipstick, wigs and corsets the author writes about the art of characterisation that facilitates a spectacular change of corporeality; the part Wrinkles, scalpel and collagen deals with the bold use of appearance aged by time, and the struggle against advancing biological changes, while the subchapter Benedict Cumberbatch - the Proteus of Acting describes the amazing changes in the image of this English actor in film.
Keywords:
Benedict Cumberbatch, body, make-upReferences
Kaczor, Katarzyna. 2008. Ciała gwiazd. W: Doświadczane, opisywane, symboliczne. Ciało w dyskursach kulturowych. Red. K. Łeńska-Bąk, M. Sztandara. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Mauss, Marcel. 1973. Socjologia i antropologia. tłum. M. Król i in. Warszawa: PWN
Google Scholar
Miśkiewicz, Janusz. 2011. Ciało czasu. Esej o teatrze. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Skowroński, Krzysztof Piotr. 2008. Gęby, miny i grymasy. Aksjologia twarzy w estetyce deformacji. w: W: Doświadczane, opisywane, symboliczne. Ciało w dyskursach kulturowych. Red. K. Łeńska-Bąk, M. Sztandara. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Google Scholar
Authors
Grażyna Stachównakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland
Profesor w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego, historyk filmu, prowadzi badania związane z historią filmu powszechnego oraz polskiego, autorka m.in. dwu książek o twórczości Romana Polańskiego i dwu o melodramatach filmowych. Interesuje się kulturą popularną (książka Władcy wyobraźni. Sławni bohaterowie filmowi), jest wielbicielką kina indyjskiego (redakcja naukowa tomu Nie tylko Bollywood /2009/ i numeru „Studiów Filmoznawczych” Bollywood - prawdy i mity). Zajmuje się także zjawiskiem fandomu.
Statistics
Abstract views: 0PDF downloads: 0
License
Copyright (c) 2013 Grażyna Stachówna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Grażyna Stachówna, Alice Doesn’t Live Here Anymore... , Kwartalnik Filmowy: No. 113 (2021): Film and Technology
- Grażyna Stachówna, Żuławski in Grand Guignol , Kwartalnik Filmowy: No. 95 (2016): Transnational Dimension of Polish Cinema
- Grażyna Stachówna, My Debut in “Kwartalnik” , Kwartalnik Filmowy: No. 100 (2017): On Celebrating