Czekając na niebo. Na marginesie książki Andrzeja Pitrusa „Nam niebo pozwoli. O filmowej i telewizyjnej twórczości Todda Haynesa”
Abstrakt
Andrzej Pitrus, znawca kina stojącego wyraźnie poza granicami głównego nurtu, tym razem na warsztat wziął twórczość Todda Haynesa, jednego z najważniejszych twórców New Queer Cinema. Pitrus przedstawia i szczegółowo opisuje w układzie chronologicznym wszystkie filmy Todda Haynesa. Analizy, które proponuje, są nie tylko świetnie udokumentowane, odpowiedzialne naukowo, ale nade wszystko odkrywcze poznawczo. Maciejewski podkreśla przede wszystkim ich erudycyjność, skomplikowane, intertekstualne koneksje, które łączą filmy Todda Haynesa z innymi tytułami, gatunkami, nurtami.
Słowa kluczowe:
Andrzej Pitrus, Todd Haynes, recenzjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Łukasz Maciejewskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Dziennikarz, krytyk filmowy, filmoznawca. Ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w dziedzinie dokumentu. Doktorant UJ, współpracownik dydaktyczny UJ i Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Publikuje m.in. w „Kinie”, „Kwartalniku Filmowym”, „Filmie” i „Notatniku Teatralnym”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Łukasz Maciejewski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Łukasz Maciejewski, Długopis z latarką. Jerzy Płażewski (1924-2015) , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Łukasz Maciejewski, Przygoda człowieka myślącego , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Łukasz Maciejewski, A statek płynie. Maria Kornatowska (1935-2011) , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Łukasz Maciejewski, Gnijący pan młody. O kinie Tima Burtona , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Łukasz Maciejewski, Jak mamy żyć , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu
- Łukasz Maciejewski, Czarodziejka przedmiotów. Z Albiną Barańską rozmawia Łukasz Maciejewski , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Łukasz Maciejewski, Dwa serca, dwa smutki , Kwartalnik Filmowy: Nr 62-63 (2008): Kino w poszukiwaniu tożsamości
- Łukasz Maciejewski, Inna płeć? Z Agnieszką Holland rozmawia Łukasz Maciejewski , Kwartalnik Filmowy: Nr 62-63 (2008): Kino w poszukiwaniu tożsamości
- Łukasz Maciejewski, Sen o pięknym kinie , Kwartalnik Filmowy: Nr 60 (2007): Autor w filmie (cz. II)
- Łukasz Maciejewski, „Go Home!”. Na marginesie książki Marcina Giżyckiego „Wenders do domu!” , Kwartalnik Filmowy: Nr 57-58 (2007): Kino polskie, kino sąsiadów