Czekając na niebo. Na marginesie książki Andrzeja Pitrusa „Nam niebo pozwoli. O filmowej i telewizyjnej twórczości Todda Haynesa”

Łukasz Maciejewski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Andrzej Pitrus, znawca kina stojącego wyraźnie poza granicami głównego nurtu, tym razem na warsztat wziął twórczość Todda Haynesa, jednego z najważniejszych twórców New Queer Cinema. Pitrus przedstawia i szczegółowo opisuje w układzie chronologicznym wszystkie filmy Todda Haynesa. Analizy, które proponuje, są nie tylko świetnie udokumentowane, odpowiedzialne naukowo, ale nade wszystko odkrywcze poznawczo. Maciejewski podkreśla przede wszystkim ich erudycyjność, skomplikowane, intertekstualne koneksje, które łączą filmy Todda Haynesa z innymi tytułami, gatunkami, nurtami.



Słowa kluczowe:

Andrzej Pitrus, Todd Haynes, recenzja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2004-12-31

Cited By / Share

Maciejewski, Łukasz (2004) „Czekając na niebo. Na marginesie książki Andrzeja Pitrusa «Nam niebo pozwoli. O filmowej i telewizyjnej twórczości Todda Haynesa»”, Kwartalnik Filmowy, (47-48), s. 332–336. doi: 10.36744/kf.3629.

Autorzy

Łukasz Maciejewski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Dziennikarz, kry­tyk filmowy, filmoznawca. Ekspert Polskiego In­stytutu Sztuki Filmowej w dziedzinie dokumentu. Doktorant UJ, współpracownik dy­daktyczny UJ i Akademii Pedagogicznej w Kra­kowie. Publikuje m.in. w „Kinie”, „Kwartalniku Filmowym”, „Filmie” i „Notatniku Teatralnym”.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2004 Łukasz Maciejewski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.