Według Hitchcocka. Na marginesie książki „Hitchcock/Truffaut”
Abstrakt
Ten wywiad-rzeka z Alfredem Hitchcockiem przeprowadzony przez jednego z kluczowych reżyserów francuskiej Nowej Fali, Françoisa Truffaut, to kanoniczna publikacja dla każdego filmoznawcy i miłośnika filmu. Rozmowa ta nie jest jedynie zwykłym wywiadem, odsłania bowiem nie tylko osobowość twórczą samego Hitchcocka, ale i jego rozmówcy; ukazuje relację mistrz-uczeń, która stopniowo przechodzi w relację dwóch równorzędnych autorów filmowych. To rozmowa niezwykle szczera, ale i pełna ważkich informacji dotyczących twórczości Hitchcocka i kina w ogóle. Przekład Tadeusza Lubelskiego jest bardzo wierny i rzetelny, a zarazem zachowuje dynamiczny charakter wywiadu.
Słowa kluczowe:
Alfred Hitchcock, François Truffaut, recenzja, Tadeusz LubelskiBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Łukasz Maciejewskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Dziennikarz, krytyk filmowy, filmoznawca. Ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w dziedzinie dokumentu. Gospodarz dnia filmowego w telewizyjnym kanale tematycznym TVP Kultura. W Katedrze Amerykanistyki UJ przygotowuje doktorat o adaptacjach filmowych Henry Jamesa. Współpracownik dydaktyczny UJ i Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Publikuje w „Kinie”, „Kwartalniku Filmowym”, „Filmie” i „Cinemie”, „Tygodniku Powszechnym”, „Dekadzie Literackiej”, „Krakowie”, „Dzienniku Polskim” i „Notatniku Teatralnym”. Współautor książek: Autorzy kina polskiego, Kino polskie wobec umierania i śmierci, Tarnów z Melpomeną pod rękę (2004), Autorzy kina europejskiego, 30 najważniejszych programów TV (2005), Na peryferiach dwóch miast. 50 lat Teatru Ludowego, Filmowe zwierciadła Europy (2006).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Łukasz Maciejewski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Łukasz Maciejewski, Długopis z latarką. Jerzy Płażewski (1924-2015) , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Łukasz Maciejewski, Przygoda człowieka myślącego , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Łukasz Maciejewski, A statek płynie. Maria Kornatowska (1935-2011) , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Łukasz Maciejewski, Gnijący pan młody. O kinie Tima Burtona , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Łukasz Maciejewski, Jak mamy żyć , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu
- Łukasz Maciejewski, Czarodziejka przedmiotów. Z Albiną Barańską rozmawia Łukasz Maciejewski , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Łukasz Maciejewski, „Go Home!”. Na marginesie książki Marcina Giżyckiego „Wenders do domu!” , Kwartalnik Filmowy: Nr 57-58 (2007): Kino polskie, kino sąsiadów
- Łukasz Maciejewski, Filmowcy u bram. Z Arturem Żmijewskim rozmawia Łukasz Maciejewski , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)
- Łukasz Maciejewski, Inna płeć? Z Agnieszką Holland rozmawia Łukasz Maciejewski , Kwartalnik Filmowy: Nr 62-63 (2008): Kino w poszukiwaniu tożsamości
- Łukasz Maciejewski, Dwa serca, dwa smutki , Kwartalnik Filmowy: Nr 62-63 (2008): Kino w poszukiwaniu tożsamości