Filmowcy u bram. Z Arturem Żmijewskim rozmawia Łukasz Maciejewski
Abstrakt
Artur Żmijewski jest jednym z najbardziej kontrowersyjnych i bezkompromisowych współczesnych artystów polskich. Jego prace – instalacje, prace wideo, filmy – stanowią jednak nie tylko zwykłą wypowiedź artystyczną. Żmijewski traktuje je jako działania polityczne, mające bardzo silny i ukierunkowany wymiar społeczny. Publikowana rozmowa dotyczy właśnie tego wymiaru politycznego i społecznego zarówno dzieł samego artysty, jak i sztuki współczesnej w ogóle. Żmijewski opowiada o krytyce rzeczywistości późnego kapitalizmu, o potrzebie zanurzenia w aktualności społecznej, wszechobecności ideologii. Artysta nie wikła się w problemy reprezentacji, ale zwraca uwagę na działanie samego medium i jego wpływ na życie społeczne i polityczne.
Słowa kluczowe:
Artur Żmijewski, wywiad, sztuka krytycznaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Łukasz Maciejewskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny Polska
Filmoznawca, krytyk filmowy związany m.in. z „Dziennikiem”, „Filmem”, „Tygodnikiem Powszechnym”, „Krakowem”, „Teatrem”, „Notatnikiem Teatralnym” i „Dekadą Literacką”; współpracownik dydaktyczny UJ i Akademii Pedagogicznej w Krakowie.
Statystyki
Abstract views: 176PDF downloads: 25
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Łukasz Maciejewski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Łukasz Maciejewski, Długopis z latarką. Jerzy Płażewski (1924-2015) , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Łukasz Maciejewski, Według Hitchcocka. Na marginesie książki „Hitchcock/Truffaut” , Kwartalnik Filmowy: Nr 53 (2006): Kino brytyjskie (cz. II)
- Łukasz Maciejewski, Gnijący pan młody. O kinie Tima Burtona , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Łukasz Maciejewski, Jak mamy żyć , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu
- Łukasz Maciejewski, A statek płynie. Maria Kornatowska (1935-2011) , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Łukasz Maciejewski, W poszukiwaniu straconego blasku , Kwartalnik Filmowy: Nr 46 (2004): Filmowe labirynty narracji
- Łukasz Maciejewski, Przygoda człowieka myślącego , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Łukasz Maciejewski, Czekając na niebo. Na marginesie książki Andrzeja Pitrusa „Nam niebo pozwoli. O filmowej i telewizyjnej twórczości Todda Haynesa” , Kwartalnik Filmowy: Nr 47-48 (2004): Antropologia i film
- Łukasz Maciejewski, Rzeczywistość jest ciekawsza. Ze Stanisławem Lemem rozmawia Łukasz Maciejewski , Kwartalnik Filmowy: Nr 45 (2004): Sacrum w filmie
- Łukasz Maciejewski, „Go Home!”. Na marginesie książki Marcina Giżyckiego „Wenders do domu!” , Kwartalnik Filmowy: Nr 57-58 (2007): Kino polskie, kino sąsiadów