Gnijący pan młody. O kinie Tima Burtona

Łukasz Maciejewski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny (Polska)

Abstrakt

Tim Burton należy do najciekawszych reżyserów kina amerykańskiego. Żywiołem jego kina jest pastisz i ironia, uwznioślenie kiczu i campu, żonglerka cytatami i aluzjami, chociaż nie sposób odmówić mu także niezwykłej konsekwencji w powracaniu do tych samych tematów, pytań i obsesji. Maciejewski zwraca uwagę na oryginalność artystycznego zamierzenia Tima Burtona - reżysera, który czerpiąc z popowych klisz, robi to zawsze na zasadzie przewrotnej, inteligentnej gry w znaczenia. W opinii Maciejewskiego Burton jest we współczesnym kinie kimś w rodzaju filmowego sprzedawcy mitów, które leżą na śmietniku pop-kultury, ale w ujęciu twórcy Soku z żuka łączą się zawsze z wyrafinowanymi aluzjami literackimi, filozoficznymi i psychologicznymi.


Słowa kluczowe:

Tim Burton, pastisz, ironia, kicz, kamp

Burton Tim, Burton on Burton, Faber & Faber, London 2000, s. 7.
  Google Scholar

Burton Tim, The Melancholy Death of Oyster Boy, Faber & Faber, London 2004.
  Google Scholar

Gomulicki Maurycy, W poszukiwaniu straconego stylu. Tim Burton: znana estetyka – nowa wrażliwość, „Machina” 1997, nr 6, s. 67.
  Google Scholar

Kornatowska Maria, Demiurg melancholijny i anarchiczny. O twórczości Tima Burtona, „Kino” 2000, nr 4, s. 17.
  Google Scholar

Kornatowska Maria, Rozmyślania przy makijażu. Życie codzienne Nowego Jorku, Instytut Wydawniczy Latarnik, Michałów – Grabina 2007, s. 38.
  Google Scholar

Mazierska Ewa, Profanacja w rytmie rocka, „Kino” 1993, nr 11, s. 25.
  Google Scholar

Ziębiński Robert, Tim w krainie czarów, „Newsweek” 2008, nr 8, s. 101.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2009-06-30

Cited By / Share

Maciejewski, Łukasz (2009) „Gnijący pan młody. O kinie Tima Burtona”, Kwartalnik Filmowy, (66), s. 155–172. doi: 10.36744/kf.3142.

Autorzy

Łukasz Maciejewski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny Polska

Dziennikarz, krytyk filmo­wy i teatralny, nauczyciel akademicki, współpra­cownik kilkunastu czasopism (m.in. „Tygodnika Powszechnego”, „Filmu”, „Dziennika”, „Teatru”, „Magazynu Filmowego SFP”, „Dekady Literac­kiej”, „Notatnika Teatralnego”, „Krakowa” i „Machiny”); publikuje również na łamach „Dia­logu” (Niemcy) i „Nowaja Polsza”, oraz w po­rtalach „Dwutygodnik” i „Filmweb”. W 2009 roku opublikował Przygodę mysli - wybór auto­rskich rozmów z czołowymi twórcami polskiego kina i teatru.



Statystyki

Abstract views: 21
PDF downloads: 15


Licencja

Prawa autorskie (c) 2009 Łukasz Maciejewski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.