Gnijący pan młody. O kinie Tima Burtona
Abstrakt
Tim Burton należy do najciekawszych reżyserów kina amerykańskiego. Żywiołem jego kina jest pastisz i ironia, uwznioślenie kiczu i campu, żonglerka cytatami i aluzjami, chociaż nie sposób odmówić mu także niezwykłej konsekwencji w powracaniu do tych samych tematów, pytań i obsesji. Maciejewski zwraca uwagę na oryginalność artystycznego zamierzenia Tima Burtona - reżysera, który czerpiąc z popowych klisz, robi to zawsze na zasadzie przewrotnej, inteligentnej gry w znaczenia. W opinii Maciejewskiego Burton jest we współczesnym kinie kimś w rodzaju filmowego sprzedawcy mitów, które leżą na śmietniku pop-kultury, ale w ujęciu twórcy Soku z żuka łączą się zawsze z wyrafinowanymi aluzjami literackimi, filozoficznymi i psychologicznymi.
Słowa kluczowe:
Tim Burton, pastisz, ironia, kicz, kampBibliografia
Burton Tim, Burton on Burton, Faber & Faber, London 2000, s. 7.
Google Scholar
Burton Tim, The Melancholy Death of Oyster Boy, Faber & Faber, London 2004.
Google Scholar
Gomulicki Maurycy, W poszukiwaniu straconego stylu. Tim Burton: znana estetyka – nowa wrażliwość, „Machina” 1997, nr 6, s. 67.
Google Scholar
Kornatowska Maria, Demiurg melancholijny i anarchiczny. O twórczości Tima Burtona, „Kino” 2000, nr 4, s. 17.
Google Scholar
Kornatowska Maria, Rozmyślania przy makijażu. Życie codzienne Nowego Jorku, Instytut Wydawniczy Latarnik, Michałów – Grabina 2007, s. 38.
Google Scholar
Mazierska Ewa, Profanacja w rytmie rocka, „Kino” 1993, nr 11, s. 25.
Google Scholar
Ziębiński Robert, Tim w krainie czarów, „Newsweek” 2008, nr 8, s. 101.
Google Scholar
Autorzy
Łukasz Maciejewskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny Polska
Dziennikarz, krytyk filmowy i teatralny, nauczyciel akademicki, współpracownik kilkunastu czasopism (m.in. „Tygodnika Powszechnego”, „Filmu”, „Dziennika”, „Teatru”, „Magazynu Filmowego SFP”, „Dekady Literackiej”, „Notatnika Teatralnego”, „Krakowa” i „Machiny”); publikuje również na łamach „Dialogu” (Niemcy) i „Nowaja Polsza”, oraz w portalach „Dwutygodnik” i „Filmweb”. W 2009 roku opublikował Przygodę mysli - wybór autorskich rozmów z czołowymi twórcami polskiego kina i teatru.
Statystyki
Abstract views: 21PDF downloads: 15
Licencja
Prawa autorskie (c) 2009 Łukasz Maciejewski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Łukasz Maciejewski, Długopis z latarką. Jerzy Płażewski (1924-2015) , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Łukasz Maciejewski, Przygoda człowieka myślącego , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Łukasz Maciejewski, A statek płynie. Maria Kornatowska (1935-2011) , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Łukasz Maciejewski, Czarodziejka przedmiotów. Z Albiną Barańską rozmawia Łukasz Maciejewski , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Łukasz Maciejewski, Jak mamy żyć , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu