Czekając na niebo. Na marginesie książki Andrzeja Pitrusa „Nam niebo pozwoli. O filmowej i telewizyjnej twórczości Todda Haynesa”
Abstrakt
Andrzej Pitrus, znawca kina stojącego wyraźnie poza granicami głównego nurtu, tym razem na warsztat wziął twórczość Todda Haynesa, jednego z najważniejszych twórców New Queer Cinema. Pitrus przedstawia i szczegółowo opisuje w układzie chronologicznym wszystkie filmy Todda Haynesa. Analizy, które proponuje, są nie tylko świetnie udokumentowane, odpowiedzialne naukowo, ale nade wszystko odkrywcze poznawczo. Maciejewski podkreśla przede wszystkim ich erudycyjność, skomplikowane, intertekstualne koneksje, które łączą filmy Todda Haynesa z innymi tytułami, gatunkami, nurtami.
Słowa kluczowe:
Andrzej Pitrus, Todd Haynes, recenzjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Łukasz Maciejewskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Dziennikarz, krytyk filmowy, filmoznawca. Ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w dziedzinie dokumentu. Doktorant UJ, współpracownik dydaktyczny UJ i Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Publikuje m.in. w „Kinie”, „Kwartalniku Filmowym”, „Filmie” i „Notatniku Teatralnym”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2004 Łukasz Maciejewski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Łukasz Maciejewski, Według Hitchcocka. Na marginesie książki „Hitchcock/Truffaut” , Kwartalnik Filmowy: Nr 53 (2006): Kino brytyjskie (cz. II)
- Łukasz Maciejewski, Filmowcy u bram. Z Arturem Żmijewskim rozmawia Łukasz Maciejewski , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)
- Łukasz Maciejewski, Kłamać naprawdę , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje
- Łukasz Maciejewski, Szósty palec u ręki. Dokumenty Marka Koterskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 57-58 (2007): Kino polskie, kino sąsiadów
- Łukasz Maciejewski, W poszukiwaniu straconego blasku , Kwartalnik Filmowy: Nr 46 (2004): Filmowe labirynty narracji
- Łukasz Maciejewski, Rzeczywistość jest ciekawsza. Ze Stanisławem Lemem rozmawia Łukasz Maciejewski , Kwartalnik Filmowy: Nr 45 (2004): Sacrum w filmie
- Łukasz Maciejewski, „Widzę muzykę”. Z Zygmuntem Koniecznym rozmawia Łukasz Maciejewski , Kwartalnik Filmowy: Nr 44 (2003): Dźwięk, muzyka, słowo w filmie