Czarodziejka przedmiotów. Z Albiną Barańską rozmawia Łukasz Maciejewski
Abstrakt
Rozmowa z Albiną Barańską, autorką wystroju wnętrz, kostiumów i scenografii do ponad stu polskich filmów i seriali. Jednym z pierwszych filmów w biografii Barańskiej było Świadectwo urodzenia (1961) Stanisława Różewicza. Podczas sześciu dekad działalności zawodowej artystka pracowała z kilkudziesięcioma reżyserami, m.in. z Wojciechem Jerzym Hasem, Kazimierzem Kutzem, Feliksem Falkiem, Dorotą Kędzierzawską, Jerzym Hoffmanem, Grzegorzem Królikiewiczem czy Jerzym Antczakiem. Największe artystyczne spełnienie odnalazła jednak w twórczym tandemie z Andrzejem Barańskim, z którym zrealizowała piętnaście filmów pełnometrażowych. W rozmowie na temat rangi rekwizytu w pracy dekoratora wnętrz Albina Barańska podkreśla: Jesteśmy czarodziejami przedmiotów.
Słowa kluczowe:
Albina Barańska, wywiad, scenografia, kostiumografiaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Łukasz Maciejewskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny Polska
Dziennikarz, krytyk filmowy i teatralny, absolwent filmoznawstwa na UJ. Współpracuje m.in. z „Filmem”, „Dziennikiem”, „Teatrem”, „Magazynem Filmowym SFP” oraz z portalem „Filmweb”. Ekspert telewizji HBO, członek FIPRESCI. Moderator, juror i współorganizator kilkuset festiwali i przeglądów. Współpracownik Studia Filmowego „Kadr”. Autor lub współautor kilkunastu książek, m.in.: Przygoda myśli (2009), Krystian Lupa. Rozmowy/Conversations (2009), Operowa Małopolska (2010), Il Nuovo Cinema Polacco. Recuperare Il Ritardo (2011). Laureat nagrody „Uskrzydlony” (2011).
Statystyki
Abstract views: 20PDF downloads: 7
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Łukasz Maciejewski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Łukasz Maciejewski, Długopis z latarką. Jerzy Płażewski (1924-2015) , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Łukasz Maciejewski, Przygoda człowieka myślącego , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Łukasz Maciejewski, A statek płynie. Maria Kornatowska (1935-2011) , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Łukasz Maciejewski, Gnijący pan młody. O kinie Tima Burtona , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Łukasz Maciejewski, Jak mamy żyć , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu