Czarodziejka przedmiotów. Z Albiną Barańską rozmawia Łukasz Maciejewski

Łukasz Maciejewski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny (Polska)

Abstrakt

Rozmowa z Albiną Barańską, autorką wystroju wnętrz, kostiumów i scenografii do ponad stu polskich filmów i seriali. Jednym z pierwszych filmów w biografii Barańskiej było Świadectwo urodzenia (1961) Stanisława Różewicza. Podczas sześciu dekad działalności zawodowej artystka pracowała z kilkudziesięcioma reżyserami, m.in. z Wojciechem Jerzym Hasem, Kazimierzem Kutzem, Feliksem Falkiem, Dorotą Kędzierzawską, Jerzym Hoffmanem, Grzegorzem Królikiewiczem czy Jerzym Antczakiem. Największe artystyczne spełnienie odnalazła jednak w twórczym tandemie z Andrzejem Barańskim, z którym zrealizowała piętnaście filmów pełnometrażowych. W rozmowie na temat rangi rekwizytu w pracy dekoratora wnętrz Albina Barańska podkreśla: Jesteśmy czarodziejami przedmiotów.


Słowa kluczowe:

Albina Barańska, wywiad, scenografia, kostiumografia

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-06-30

Cited By / Share

Maciejewski, Łukasz (2011) „Czarodziejka przedmiotów. Z Albiną Barańską rozmawia Łukasz Maciejewski”, Kwartalnik Filmowy, (74), s. 186–194. doi: 10.36744/kf.2952.

Autorzy

Łukasz Maciejewski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny Polska

Dziennikarz, krytyk fil­mowy i teatralny, absolwent filmoznawstwa na UJ. Współpracuje m.in. z „Filmem”, „Dzienni­kiem”, „Teatrem”, „Magazynem Filmowym SFP” oraz z portalem „Filmweb”. Ekspert telewizji HBO, członek FIPRESCI. Moderator, juror i współorganizator kilkuset festiwali i przeglądów. Współpracownik Studia Filmowego „Kadr”. Autor lub współautor kilkunastu książek, m.in.: Przygoda myśli (2009), Krystian Lupa. Rozmowy/Conversations (2009), Operowa Mało­polska (2010), Il Nuovo Cinema Polacco. Recuperare Il Ritardo (2011). Laureat nagrody „Uskrzydlony” (2011).



Statystyki

Abstract views: 20
PDF downloads: 7


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Łukasz Maciejewski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.