Sen o pięknym kinie
Abstrakt
Kino, wehikuł magiczny jest jednym z najciekawszych, wydanych w Polsce, leksykonów światowego kina. Po 26 latach od pierwszego wydania Wehikułu, obejmującego lata 1913- 1949, jego autorzy – Adam Garbicz i Jacek Klinowski – postanowili wznowić pierwszy tom serii, wprowadzając doń szereg poprawek i uzupełnień. Maciejewski zwraca uwagę na wyjątkową rangę tego wydawnictwa w polskim piśmiennictwie filmoznawczym oraz na wyróżniający je subiektywizm. Największą zaletą serii jest bowiem udane połączenie encyklopedycznej precyzji, skrupulatności w opracowaniu czołówek, z wpisaniem każdego z omawianych w tomie tytułów w historyczny, artystyczny i socjologiczny kontekst, wreszcie z wyrazistą, czasami kontrowersyjną, interpretacją autorską.
Słowa kluczowe:
Adam Garbicz, Jacek Klinowski, recenzjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Łukasz Maciejewskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Dziennikarz, krytyk filmowy, filmoznawca; ekspert Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w dziedzinie dokumentu; doktorant UJ, współpracownik dydaktyczny UJ i Akademii Pedagogicznej w Krakowie.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Łukasz Maciejewski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Łukasz Maciejewski, Długopis z latarką. Jerzy Płażewski (1924-2015) , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Łukasz Maciejewski, Przygoda człowieka myślącego , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Łukasz Maciejewski, A statek płynie. Maria Kornatowska (1935-2011) , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Łukasz Maciejewski, Gnijący pan młody. O kinie Tima Burtona , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Łukasz Maciejewski, Jak mamy żyć , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu
- Łukasz Maciejewski, Czarodziejka przedmiotów. Z Albiną Barańską rozmawia Łukasz Maciejewski , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Łukasz Maciejewski, „Go Home!”. Na marginesie książki Marcina Giżyckiego „Wenders do domu!” , Kwartalnik Filmowy: Nr 57-58 (2007): Kino polskie, kino sąsiadów
- Łukasz Maciejewski, Filmowcy u bram. Z Arturem Żmijewskim rozmawia Łukasz Maciejewski , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)
- Łukasz Maciejewski, Inna płeć? Z Agnieszką Holland rozmawia Łukasz Maciejewski , Kwartalnik Filmowy: Nr 62-63 (2008): Kino w poszukiwaniu tożsamości
- Łukasz Maciejewski, Dwa serca, dwa smutki , Kwartalnik Filmowy: Nr 62-63 (2008): Kino w poszukiwaniu tożsamości