Filmowe pytania o sens życia

Tadeusz Szczepański

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski (Polska)

Abstrakt

Autor recenzuje książkę Iriny Tatarowej Ergo sum. Poszukiwania sensu istnienia w polskim i radzieckim filmie 1960-1990 (2004). Szczepański zauważa, że autorka podjęła brawurową próbę komparatystyczną, która polega na porównaniu tematycznych wątków egzystencjalnych w utworach najwybitniejszych autorów kinematografii radzieckiej i polskiej w okresie trzech powojennych dekad. Recenzent wskazuje na rozliczne zalety książki, podkreśla erudycyjny charakter argumentacji i rozległość horyzontu intelektualnego autorki, a przyjętą w książce opcję metodologiczną określa neologizmem „filmozofii”.



Słowa kluczowe:

Irina Tatarova, filmozofia, recenzja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2005-12-31

Cited By / Share

Szczepański, T. (2005) „Filmowe pytania o sens życia”, Kwartalnik Filmowy, (52), s. 250–253. doi: 10.36744/kf.3533.

Autorzy

Tadeusz Szczepański 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski Polska

Krytyk, filmoznawca, wykłada na Uniwersytecie Wrocła­wskim, UMK w Toruniu i w PWSFTviT w Łodzi. Opublikował mi n. Eisenstein. U źródel twórczo­ści (1986), Zwierciadło Bergmana (1999, 2002). Wydał z B. Żyłko antologię tekstów Cudowny kinemo. Rosyjska myśl filmowa (2001).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2005 Tadeusz Szczepański

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.