Filmowe pytania o sens życia
Abstrakt
Autor recenzuje książkę Iriny Tatarowej Ergo sum. Poszukiwania sensu istnienia w polskim i radzieckim filmie 1960-1990 (2004). Szczepański zauważa, że autorka podjęła brawurową próbę komparatystyczną, która polega na porównaniu tematycznych wątków egzystencjalnych w utworach najwybitniejszych autorów kinematografii radzieckiej i polskiej w okresie trzech powojennych dekad. Recenzent wskazuje na rozliczne zalety książki, podkreśla erudycyjny charakter argumentacji i rozległość horyzontu intelektualnego autorki, a przyjętą w książce opcję metodologiczną określa neologizmem „filmozofii”.
Słowa kluczowe:
Irina Tatarova, filmozofia, recenzjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Tadeusz Szczepańskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski Polska
Krytyk, filmoznawca, wykłada na Uniwersytecie Wrocławskim, UMK w Toruniu i w PWSFTviT w Łodzi. Opublikował mi n. Eisenstein. U źródel twórczości (1986), Zwierciadło Bergmana (1999, 2002). Wydał z B. Żyłko antologię tekstów Cudowny kinemo. Rosyjska myśl filmowa (2001).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Tadeusz Szczepański

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Tadeusz Szczepański, „Widzieć jasno w zachwyceniu” , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Tadeusz Szczepański, 1500 stron o 120 latach polskiego dokumentu , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Tadeusz Szczepański, Na pograniczu auto/biografii. „Mama” Suzanne Osten , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe
- Tadeusz Szczepański, Podróż po krainie człowieczeństwa , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe
- Tadeusz Szczepański, Filmowcy, księża, zakonnice i sekretarze , Kwartalnik Filmowy: Nr 56 (2006): Homo ludens
- Tadeusz Szczepański, Tajemnice „Persony” , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość
- Tadeusz Szczepański, Rehabilitacja kina moralnego niepokoju , Kwartalnik Filmowy: Nr 45 (2004): Sacrum w filmie