O pewnej przygodzie polskiego kinofila

Tadeusz Szczepański

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

Recenzja książki Tadeusza Lubelskiego Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego (2000). Szczepański zauważa, że książka jest bardzo solidnym, wszechstronnie udokumentowanym i obiektywnym – bo pisanym z historycznego dystansu kilku dekad – historiograficznym opisem kina formacji artystycznej, która dokonała zasadniczej rewolucji w zbiorowej świadomości dotyczącej filmu. Monografię cechuje osobisty ton, który sprawia, że staje się ona relacją z młodzieńczej przygody polskiego kinomana. Lubelski momentami wchodzi w polemikę z utartymi interpretacjami znanych filmów, w tym 400 batów Trauffauta. Najciekawsze są fragmenty dotyczące genezy ruchu. Osobiste preferencje Lubelskiego sprawiają jednak, że tak ważni twórcy, jak Godard, nie zostali w książce dostatecznie omówieni.



Słowa kluczowe:

Tadeusz Lubelski, francuska nowa fala, recenzja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2003-06-30

Cited By / Share

Szczepański, T. (2003) „O pewnej przygodzie polskiego kinofila”, Kwartalnik Filmowy, (41-42), s. 356–360. doi: 10.36744/kf.3820.

Autorzy

Tadeusz Szczepański 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska

Krytyk, filmoznawca, wykłada na Uniwersytecie Łódzkim i Gdańskim. Opublikował m.in. Zwierciadło Bergmana (1999). Wydał z B. Żyłko antologię tekstów z dziedziny rosyjskiej myśli filmowej Cudowny kinemo (2001).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2003 Tadeusz Szczepański

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.