Wszystko jest przedstawieniem

Tadeusz Szczepański

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

Autor recenzji ukazuje nowatorski charakter książki Maaret Koskinen (Ingmar Bergman: „Allting föreställer, ingenting är”. Filmen och teatern – en tvärsestetisk studie, 2001) na tle szwedzkich badań nad twórczością Bergmana. Koskinen wychodzi z założenia, że obie dziedziny kreacji artystycznej Bergmana łączy wielopostaciowy i subtelnie rozgałęziony krwioobieg. Jego opis i analizę różnorodnych jego funkcji autorka przeprowadza zarówno w płaszczyźnie chronologicznej ewolucji Bergmanowskiego dzieła (teatralnego i filmowego równocześnie), jak i paradygmatycznej, wskazując na istnienie podobnych wzorów stylistycznych czy rozwiązań inscenizacyjno-wizualnych dokonywanych paralelnie w języku teatru i filmu. Główną kategorią, która jednoczy spektakl u Bergmana – teatralny i filmowy – jest na różne sposoby podkreślana orientacja twórcy na widza, bowiem zarówno film, jak i przedstawienie realizują się w percepcyjnym akcie odbioru. Bogaty materiał komparatystyczny autorka książki ujmuje w cały szereg artystycznych strategii autorskich, wspólnych dla obu skrzydeł artystycznej praktyki Bergmana (m.in. problem maski, tematyzacja mowy, motyw sobowtóra czy autorefleksywna funkcja aktora).



Słowa kluczowe:

Maaret Koskinen, Ingmar Bergman, recenzja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2002-12-31

Cited By / Share

Szczepański, T. (2002) „Wszystko jest przedstawieniem”, Kwartalnik Filmowy, (39-40), s. 268–273. doi: 10.36744/kf.3892.

Autorzy

Tadeusz Szczepański 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska

Krytyk, filmoznawca, wykłada na Uniwersytecie Łódzkim i Gdańskim. Opublikował książki: Eisenstein. U źródeł twórczości (1986), Zwierciadło Berg­mana (1999), wydał z Bogusławem Żyłko anto­logię tekstów z dziedziny rosyjskiej myśli filmo­wej Cudowny kinemo (2001).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2002 Tadeusz Szczepański

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.