Tajemnice „Persony”

Tadeusz Szczepański

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski (Polska)

Abstrakt

Autor przedstawia tom z serii wydawniczej pod red. Małgorzaty i Marka Hendrykowskich, poświęconej analizom arcydzieł kinematografii światowej. Tym razem znany filmoznawca i psychoanalityk Don Fredricksen wziął na warsztat film Ingmara Bergmana Persona. Szczepański zwraca uwagę na renesans zainteresowań twórczością tego reżysera. Film ten doczekał się wielu opracowań. Zmierzali się z nim najwybitniejsi krytycy, bowiem uchodzi on za eden z najbardziej skomplikowanych u enigmatycznych utworów w ogóle. Fredrickesn odwołuje się do Junga oraz do pojęcia „kina liminalnego”, które dotyk problemu między świadomością i nieświadomością.



Słowa kluczowe:

Małgorzata Hendrykowska, Marek Hendrykowski, recenzja, Don Fredricksen, Ingmar Bergman

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2006-09-30

Cited By / Share

Szczepański, T. (2006) „Tajemnice «Persony»”, Kwartalnik Filmowy, (54-55), s. 355–359. doi: 10.36744/kf.3482.

Autorzy

Tadeusz Szczepański 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski Polska

Krytyk, filmoznawca, wykłada na Uniwersytecie Wrocław­skim, UMK w Toruniu i w PWSFTviT w Łodzi. Autor książki Zwierciadło Bergmana (1999, 2002). Wydał z B. Żyłko antologię tekstów Cu­downy kinemo. Rosyjska myśl filmowa (2001).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2006 Tadeusz Szczepański

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.