Tajemnice „Persony”
Abstrakt
Autor przedstawia tom z serii wydawniczej pod red. Małgorzaty i Marka Hendrykowskich, poświęconej analizom arcydzieł kinematografii światowej. Tym razem znany filmoznawca i psychoanalityk Don Fredricksen wziął na warsztat film Ingmara Bergmana Persona. Szczepański zwraca uwagę na renesans zainteresowań twórczością tego reżysera. Film ten doczekał się wielu opracowań. Zmierzali się z nim najwybitniejsi krytycy, bowiem uchodzi on za eden z najbardziej skomplikowanych u enigmatycznych utworów w ogóle. Fredrickesn odwołuje się do Junga oraz do pojęcia „kina liminalnego”, które dotyk problemu między świadomością i nieświadomością.
Słowa kluczowe:
Małgorzata Hendrykowska, Marek Hendrykowski, recenzja, Don Fredricksen, Ingmar BergmanBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Tadeusz Szczepańskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski Polska
Krytyk, filmoznawca, wykłada na Uniwersytecie Wrocławskim, UMK w Toruniu i w PWSFTviT w Łodzi. Autor książki Zwierciadło Bergmana (1999, 2002). Wydał z B. Żyłko antologię tekstów Cudowny kinemo. Rosyjska myśl filmowa (2001).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Tadeusz Szczepański

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Tadeusz Szczepański, „Widzieć jasno w zachwyceniu” , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Tadeusz Szczepański, 1500 stron o 120 latach polskiego dokumentu , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Tadeusz Szczepański, Na pograniczu auto/biografii. „Mama” Suzanne Osten , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe
- Tadeusz Szczepański, Podróż po krainie człowieczeństwa , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe
- Tadeusz Szczepański, Filmowcy, księża, zakonnice i sekretarze , Kwartalnik Filmowy: Nr 56 (2006): Homo ludens