Na pograniczu auto/biografii. „Mama” Suzanne Osten
Abstrakt
Film Mama (1982), zrealizowany przez szwedzką reżyserkę teatralną Suzanne Osten, poddaje definicję kina autobiograficznego interesującej próbie, stawiając pytanie o jego granice. Tematem filmu jest fragment życia Gerd Osten, matki autorki filmu. Mieściłby się więc raczej w definicji kina biograficznego. Trudno jednak zignorować fakt, że Suzanne Osten realizuje swój pierwszy film o własnej matce, co dodatkowo podkreśla intymną formą tytułu. Gerd Osten była cenioną krytyczką filmową, a także niespełnionym filmowcem. Na główny temat filmu składa się zatem daremne dążenie Gerd Osten do filmowej autoekspresji, które jednocześnie tworzy jego autobiograficzny i autotematyczny wymiar: oto córka realizuje marzenie matki, rekonstruując w swoim filmie jej portret jako kobiety bez reszty skoncentrowanej na spełnieniu tego właśnie marzenia, którego jednak nie jest w stanie urzeczywistnić. Ale stosunek córki do matki w Mamie jest ambiwalentny: z jednej strony jest pełna podziwu dla determinacji matki, dla jej twórczej pasji i ambicji, zaś z drugiej ukazuje ich destrukcyjne konsekwencje, a więc nieszczęśliwe dzieciństwo córek Gerd Osten i późniejszą schizofrenię jej samej.
Słowa kluczowe:
autobiografizm, Suzanne Osten, Gerd OstenBibliografia
Boberg Helena, Suzanne Osten minns Ingmar Bergman, „Expressen”, 31 lipca 2007.
Google Scholar
Osten Suzanne, A. Höglund, Flickan, mamman och soporna, Stockholm 1998.
Google Scholar
Soila Tytti, Att syngliggöra det dolda. Om fyra svenska kvinnors filmregi, Stockholm 204, s. 168, 178-179.
Google Scholar
Svensk filmografi 1980-89, t. 8, red. L. Åhlander, Stockholm 1997, s. 214.
Google Scholar
Autorzy
Tadeusz Szczepańskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski Polska
Historyk filmu, krytyk i tłumacz, profesor Uniwersytetu Wrocławskiego i PWSFTviT w Łodzi. Opublikował m.in. Eisenstein. U źródeł twórczości (1986), Zwierciadło Bergmana (1997, 1999, 2002, 2007), Jan Troell (2009), Eisenstein - artysta i myśliciel (1982, współred.), Zbigniew Cybulski - aktor XX wieku (1997, współred.), Cudowny Kinemo. Rosyjska myśl filmowa (2002, współ- red.) i Biografistyka filmowa. Ekranowe interpretacje losów i faktów (2007, współred.). Laureat nagród: „Laterna magica” Przewodniczącego Komitetu Kinematografii, „Kina” im. Bolesława Michałka, Polskiej Akademii Nauk i Prezydenta Miasta Gdańska. Znawca kina skandynawskiego i rosyjskiego.
Statystyki
Abstract views: 19PDF downloads: 6
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Tadeusz Szczepański

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Tadeusz Szczepański, „Widzieć jasno w zachwyceniu” , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Tadeusz Szczepański, 1500 stron o 120 latach polskiego dokumentu , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Tadeusz Szczepański, Podróż po krainie człowieczeństwa , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe