Na pograniczu auto/biografii. „Mama” Suzanne Osten

Tadeusz Szczepański

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski (Polska)

Abstrakt

Film Mama (1982), zrealizowany przez szwedzką reżyserkę teatralną Suzanne Osten, poddaje definicję kina autobiograficznego interesującej próbie, stawiając pytanie o jego granice. Tematem filmu jest fragment życia Gerd Osten, matki autorki filmu. Mieściłby się więc raczej w definicji kina biograficznego. Trudno jednak zignorować fakt, że Suzanne Osten realizuje swój pierwszy film o własnej matce, co dodatkowo podkreśla intymną formą tytułu. Gerd Osten była cenioną krytyczką filmową, a także niespełnionym filmowcem. Na główny temat filmu składa się zatem daremne dążenie Gerd Osten do filmowej autoekspresji, które jednocześnie tworzy jego autobiograficzny i autotematyczny wymiar: oto córka realizuje marzenie matki, rekonstruując w swoim filmie jej portret jako kobiety bez reszty skoncentrowanej na spełnieniu tego właśnie marzenia, którego jednak nie jest w stanie urzeczywistnić. Ale stosunek córki do matki w Mamie jest ambiwalentny: z jednej strony jest pełna podziwu dla determinacji matki, dla jej twórczej pasji i ambicji, zaś z drugiej ukazuje ich destrukcyjne konsekwencje, a więc nieszczęśliwe dzieciństwo córek Gerd Osten i późniejszą schizofrenię jej samej.


Słowa kluczowe:

autobiografizm, Suzanne Osten, Gerd Osten

Boberg Helena, Suzanne Osten minns Ingmar Bergman, „Expressen”, 31 lipca 2007.
  Google Scholar

Osten Suzanne, A. Höglund, Flickan, mamman och soporna, Stockholm 1998.
  Google Scholar

Soila Tytti, Att syngliggöra det dolda. Om fyra svenska kvinnors filmregi, Stockholm 204, s. 168, 178-179.
  Google Scholar

Svensk filmografi 1980-89, t. 8, red. L. Åhlander, Stockholm 1997, s. 214.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-03-31

Cited By / Share

Szczepański, T. (2011) „Na pograniczu auto/biografii. «Mama» Suzanne Osten”, Kwartalnik Filmowy, (73), s. 100–105. doi: 10.36744/kf.2988.

Autorzy

Tadeusz Szczepański 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski Polska

Historyk filmu, krytyk i tłumacz, profesor Uniwersytetu Wrocław­skiego i PWSFTviT w Łodzi. Opublikował m.in. Eisenstein. U źródeł twórczości (1986), Zwierciadło Bergmana (1997, 1999, 2002, 2007), Jan Troell (2009), Eisenstein - artysta i myśliciel (1982, współred.), Zbigniew Cybulski - aktor XX wieku (1997, współred.), Cudowny Kinemo. Rosyjska myśl filmowa (2002, współ- red.) i Biografistyka filmowa. Ekranowe inter­pretacje losów i faktów (2007, współred.). Laureat nagród: „Laterna magica” Przewodni­czącego Komitetu Kinematografii, „Kina” im. Bolesława Michałka, Polskiej Akademii Nauk i Prezydenta Miasta Gdańska. Znawca kina skandynawskiego i rosyjskiego.



Statystyki

Abstract views: 19
PDF downloads: 6


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Tadeusz Szczepański

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.