Filmowcy, księża, zakonnice i sekretarze

Tadeusz Szczepański

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski (Polska)

Abstrakt

Szczepański recenzuje książkę Krzysztofa Kornackiego Kino polskie wobec katolicyzmu (1945-1970), w której autor umiejętnie konstruuje historyczną, wielopłaszczyznową panoramę złożonych relacji między Kościołem katolickim a komunistyczną władzą, dla której kinematografia była jednym z podstawowych narzędzi ideologicznej i światopoglądowej indoktrynacji. Z kart książki wyłania się fascynujący obraz zakulisowej gry politycznej wielu partnerów, w której brały udział różne grona decyzyjne, reżyserzy, współpracujący z kinem pisarze, intelektualiści (lewicowi i katoliccy), przedstawiciele hierarchii kościelnej, wreszcie krytyka filmowa. Analizując poszczególne filmy i sceny, Kornacki unika jednostronności, traktując temat z imponującym obiektywizmem.



Słowa kluczowe:

Krzysztof Kornacki, katolicyzm, recenzja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2006-12-31

Cited By / Share

Szczepański, T. (2006) „Filmowcy, księża, zakonnice i sekretarze”, Kwartalnik Filmowy, (56), s. 221–224. doi: 10.36744/kf.3378.

Autorzy

Tadeusz Szczepański 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski Polska

Krytyk, filmoznawca, wykłada na Uniwersytecie Wrocław­skim, UMK w Toruniu i w PWSFTviT w Łodzi. Autor książki Zwierciadło Bergmana (1999, 2002). Wydał z B. Żyłko antologię tekstów Cu­downy kinemo. Rosyjska myśl filmowa (2001).



Statystyki

Abstract views: 1
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2006 Tadeusz Szczepański

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.