Filmowcy, księża, zakonnice i sekretarze
Abstrakt
Szczepański recenzuje książkę Krzysztofa Kornackiego Kino polskie wobec katolicyzmu (1945-1970), w której autor umiejętnie konstruuje historyczną, wielopłaszczyznową panoramę złożonych relacji między Kościołem katolickim a komunistyczną władzą, dla której kinematografia była jednym z podstawowych narzędzi ideologicznej i światopoglądowej indoktrynacji. Z kart książki wyłania się fascynujący obraz zakulisowej gry politycznej wielu partnerów, w której brały udział różne grona decyzyjne, reżyserzy, współpracujący z kinem pisarze, intelektualiści (lewicowi i katoliccy), przedstawiciele hierarchii kościelnej, wreszcie krytyka filmowa. Analizując poszczególne filmy i sceny, Kornacki unika jednostronności, traktując temat z imponującym obiektywizmem.
Słowa kluczowe:
Krzysztof Kornacki, katolicyzm, recenzjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Tadeusz Szczepańskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Wrocławski Polska
Krytyk, filmoznawca, wykłada na Uniwersytecie Wrocławskim, UMK w Toruniu i w PWSFTviT w Łodzi. Autor książki Zwierciadło Bergmana (1999, 2002). Wydał z B. Żyłko antologię tekstów Cudowny kinemo. Rosyjska myśl filmowa (2001).
Statystyki
Abstract views: 1PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Tadeusz Szczepański

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Tadeusz Szczepański, „Widzieć jasno w zachwyceniu” , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Tadeusz Szczepański, 1500 stron o 120 latach polskiego dokumentu , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Tadeusz Szczepański, Na pograniczu auto/biografii. „Mama” Suzanne Osten , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe
- Tadeusz Szczepański, Podróż po krainie człowieczeństwa , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe
- Tadeusz Szczepański, Tajemnice „Persony” , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość